Ga naar 'Home'

Artikelen

1844 artikelen

  1. Communitydag toont urgentie van samenwerken aan digitaal toetsen

    Digitaal toetsen leeft volop in het mbo, hbo en wo - én er is groot enthousiasme om kennis en krachten te bundelen. Dit maakte de Npuls- Communitydag ‘Verkenning Pilothub Digitaal Toetsen en Beoordelen’ duidelijk. Mbo-, hbo-, en wo-professionals kwamen op 17 april samen om te reflecteren op de voor de pilothub geprioriteerde 5 thema’s. Er was veel enthousiasme en herkenning. Bij mbo, hbo en wo, leven vergelijkbare en urgente vraagstukken, zo bleek. 

  2. Tips en tools van de VU | Toolkit van de maand

    Ben je op zoek naar activerende werkvormen en handige online tools? Wil je weten hoe je je een blended vak opzet? Elke maand lichten we op de Vraagbaak Online Onderwijs een toolkit uit voor blended en online onderwijs. Deze maand belichten we niet één, maar twee toolkits: de website Activerend Blended Onderwijs de ‘VU Education Lab Knowledge Base’. 

  3. NIEUW BOEK ‘DATAGEDREVEN WERKEN IN DE PRAKTIJK’ WIJST DE WEG

    Hoe kun je data slim inzetten binnen je vakgebied? Het spiksplinternieuwe boek ‘Datagedreven werken in de praktijk’ moet leidinggevenden, beleidsmakers, datagebruikers én studenten in alle beroepsdomeinen de weg wijzen. De HAN is hiervoor een samenwerking gestart met Viola den Hartog en Mieke van Schaik, experts in datagedreven werken in de praktijk. Eén van de strategische doelen uit het Koersbeeld van de HAN richt zich op het verhogen van de digi- en datavaardigheid van studenten en medewerkers van de HAN.

  4. Spelen met XR bij de TU Delft

    De impact van XR op het onderwijs is veelbelovend. XR biedt de mogelijkheid om het onderwijs en de leerervaring van de student te verrijken door kennis en ervaring op te doen die in de realiteit moeilijk te realiseren is. Mocht bovenstaande tekst je bekend voorkomen, het is de eerste alinea op de website van de pilothub XR van Npuls. De pilothub beoogt het Nederlands vervolgonderwijs te ondersteunen als het gaat om (bijvoorbeeld) de organisatie, ethische vraagstukken, streaming, toekomst of content. We kunnen veel van elkaar leren! Om deze reden zijn we gestart met een serie werkbezoeken. Hoe geeft de TU Delft bijvoorbeeld invulling aan XR in hun onderwijs?  Door Maaike Wessels

  5. Studiereis naar Media & Learning conferentie

    Een conferentie waarbij technologie en onderwijs bij elkaar komen is de Media & Learning conferentie. Dus ook Learning spaces is een van de themalijnen. Dit jaar organiseren we weer een studiereis voor de Nederlandse deelnemers aan de conferentie in Leuven met een futuring sessie over de Future campus.

  6. Draagvlak en borging digitale toegankelijkheid: hoe dan?

    Door het creëren van draagvlak, het ontwikkelen van een gedetailleerd implementatieplan en het regelmatig evalueren van de voortgang rondom digitale toegankelijkheid, kun je als onderwijsinstelling een inclusieve leeromgeving vormgeven. In dit artikel belichten we hiervoor strategieën met concrete voorbeelden, zelfs bij veranderingen in leiderschap.

  7. Insights from the Medical Extended Reality Summit

    I recently attended the Medical Extended Reality Summit. My interest stemmed from the rapid integration of XR (Extended Reality) in healthcare and its potential applications. The summit featured industry leaders like Magic Leap, Meta, and Microsoft, alongside key players in MedTech like J&J, Philips, Brainlab and Mediview showcasing their XR products. The U.S. Food and Drug Administration (FDA) participated in the discussion to bring in their expertise on regulation. And of course, this wouldn’t be a medical conference without the health care professionals from hospitals like the NiH and Cleveland Clinic.

  8. De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 19: AI in Blended Learning, brug naar effectiever onderwijs

    Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning, en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar waar haal je de tijd vandaan om die kennis tot je te nemen? Hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 18 in de reeks. English follows Dutch

  9. Open grenzen verkennen: Nederlandse Delegatie OER24 duikt dieper in Open Education in Cork

    Op 26 maart organiseerde SURF een verrijkende expertbijeenkomst als onderdeel van het pre-conferentieprogramma voor OER24 in het betoverende Cork, Ierland. De Nederlandse delegatie van OER24 kreeg de gelegenheid om met de experts, Antonio Martinez-Arboleda en Lorna Campbell, boeiende discussies te voeren over Open pedagogy en Knowledge equity.

  10. Future Campus 2.0 - We gaan door!

    In een wereld waar onderwijs en technologie voortdurend evolueren, blijft de vraag belangrijk: zijn onze huidige instellingen uitgerust om de toekomst van het onderwijs vorm te geven? Met het succes van het eerste Future Campus project, waaruit vier toekomstscenario's voor 2040 zijn voortgekomen, gaan we nu verder met Future Campus 2.0. We bouwen voort op onze eerdere inzichten en zetten vol in op concretisering, samenwerking en verspreiding van kennis. In dit blog meer daarover.