Ga naar 'AI in Education'

Alle artikelen van AI in Education

154 artikelen

  1. LAK25 Workshop: Exploring Best Practices for Integrating Gen AI into Learning Analytics Dashboards

    The Best and worst practices Learning Analytics team at Npuls is proud to announce a half-day workshop on Exploring Best Practices for Integrating Gen AI into Learning Analytics Dashboards at the International Conference on Learning Analytics and Knowledge 2025 on Tuesday, March 25th, 2025. Dublin. Workshop Website  Registration details to follow.  

  2. Saxion start pilot met sAxI, een empathische AI Studiecoach

    Deze week gingen twee pilots van de werkgroep onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie van start. Hogeschool Saxion gaat het prototype van sAxI, een empathische AI-chatbot die studenten 24/7 ondersteunt bij studievragen en welzijn, doorontwikkelen. De tweede pilot, van de universiteiten van Twente en Bremen, richt zich op automatische feedback op instructievideo’s. 

  3. AI in het geneeskundeonderwijs: de PAItiëntsimulator en AI4Feedback op scripties

    De Expertisegroep ‘Gen AI in het onderwijs’ van het Amsterdam UMC, locatie AMC, heeft al diverse AI-tools ontwikkeld, zoals de PAItiëntsimulator en AI4Feedback. “Het doel van die tools is niet om het onderwijs te vervangen door AI. Het zijn aanvullingen”, benadrukt Remco Jongkind. “We willen met deze AI-tools ons onderwijs verrijken en studenten meer gelijke kansen bieden.” Wat zijn de voordelen van deze AI-tools voor de studenten?

  4. ‘Leer studenten dat je geen “nulletje” bent en niet in je “eentje”’

    Over de sociale impact van AI in het HBO  Door Levien Nordeman en Rhied Al-Othmani   In de workshop ‘De sociale impact van AI’ kijken docenten, onderzoekers en onderwijsmedewerkers niet alleen naar de technologie zelf, maar juist ook naar de maatschappelijke impact. In dit artikel lees je een aantal inzichten naar aanleiding van deze workshop die wij gaven in juli 2023 tijdens de instituutsdagen van het Instituut voor People & Business van Hogeschool Utrecht. Tijdens de workshop deelden we een aantal manieren om grip te krijgen op recente AI-ontwikkelingen en onderzochten we de kansen en bedreigingen van AI voor een open, rechtvaardige en duurzame samenleving. Dit artikel is een vervolg op een eerder artikel dat wij schreven over AI in het HBO-onderwijs.  

  5. AI en toetsen: check je toetsen met de 'Toolkit AI in je toetsontwerp’

    Door de komst van ChatGPT vragen veel opleidingen en docenten zich af: toetsen we nog wel op de juiste manier? En: hoe kunnen we kwalitatief goed blijven toetsen? Onderwijsadviseurs toetsing Joyce den Heijer en Frank van Nispen van de Haagse Hogeschool (HHs) ontwikkelden de toolkit ‘AI in je toetsontwerp’. Deze helpt - als nodig – bij het aanpassen van toetsprogramma’s en toetsen. Wat biedt de toolkit en hoe gebruik je die?

  6. Kunnen chatbots studenten en docenten helpen bij leren en doceren?

    Kun je chatbots al verantwoord inzetten in het onderwijs? Silvester Draaijer, programmamanager van VU Education Lab, experimenteert met AI tutorbots en AI prompts voor onderwijsontwerp. Hij is enthousiast over de eerste resultaten. ‘De op leren gerichte chatbots zijn gemaakt met ‘Retrieval-Augmented Generation’, waardoor ze minder hallucineren.’

  7. Exploring infrastructure for Dutch speech recognition

    Recent advancements in AI have reshaped the landscape of automatic speech recognition (ASR). Models like Whisper are praised for their accurate transcriptions. However, questions remain about their performance under atypical conditions. How effective are these systems with dialects, or when capturing speech from children, or non-native speakers? What is their accuracy in environments with multiple speakers or significant background noise? Additionally, handling large volumes of speech data can be challenging in terms of infrastructure. What are the optimal strategies for managing these large-scale transcription tasks in a structured and efficient manner?

  8. Hackathon AI: Professionalisering done right

    Stel je voor: een zaal vol gedreven onderwijsmensen die drie dagen lang hun tanden zetten in de vraag hoe AI het onderwijs kan verbeteren. Klinkt als een recept voor innovatie, toch? Welnu, dat is precies wat er gebeurde tijdens de recente AI Hackathon van de Universiteit Twente en de Nederlandse AI Coalitie. Ik mocht er een inspiratiesessie geven, wat erg leuk was om te doen.

  9. Tien keer terugblikken: Lees mee over AI, tools, blended learning en meer

    Nu de vakantieperiode weer aanbreekt, blikken we als Vraagbaak Online Onderwijs terug en zetten we de meest gelezen artikelen op een rij. Het ging het afgelopen half jaar veel over AI, tools, blended learning en toetsen. Maar ook over interactieve lesmethodes, leermaterialen en ontwerpmethodieken. We lichten al deze artikelen nog eens kort voor je uit.

  10. Virtuele werelden op de universiteit: “Vooruit in technologie, terug in methodologie”

    Een brutaal gebouw, zo kun je het Erasmusgebouw op de campus van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) omschrijven. Op de tweede verdieping zetelt het bestuur. Ik ben te vroeg voor het interview met Ed Brinksma, voorzitter van het College van Bestuur. We praten straks over het Immersive Tech Space en virtuele werelden. Eerst dwaal ik nog wat rond in deze indrukwekkende fysieke omgeving.