SURF organiseert zo’n 160 events per jaar. Zoals velen moesten ook wij ons na de start van de crisis verdiepen in online platformen zoals Cisco Webex, Microsoft Teams en Zoom. Wij nemen jullie graag mee in de mogelijkheden van deze drie platforms, die wij de afgelopen maanden gevonden en verzameld hebben.
Webex, Microsoft Teams en Zoom worden vaak in één adem genoemd, en toch zijn er een aantal verschillen waardoor het goed is om te bekijken welke tool het meest geschikt is voor het doel van jouw event. De ontwikkelingen gaan snel. Naast extra features voor breakouts en interactie, zijn de afgelopen maanden veel security en privacy features aangepast om te kunnen voldoen aan de (Europese) richtlijnen.
NB: Iedere organisatie heeft een eigen mening over welke tool juist is voor intern en extern gebruik, voornamelijk op het gebied van security en privacy. Let dus wel op dat de tool die je gebruikt ook gebruikt mag worden door de (externe) doelgroep.
Webex
Webex biedt meerdere vormen van videoconferencing en online samenwerken.
- Webex Teams voor samenwerken en videovergaderingen
- Webex Meetings voor audio- en videovergaderingen
- Webex Events voor de grotere online bijeenkomsten.
Voor de meeste webinars en online events is Webex Meetings geschikt. Webex Events biedt meer professionele mogelijkheden voor grotere events, je kan bijvoorbeeld werken met verschillende rollen zoals host, panellid en presenter. In Webex events heb je als host audiocontrole en kan je bepalen of deelnemers wel of niet met audio aan het event kunnen deelnemen. Het Webex pakket kan worden uitgebreid met Webex Teams voor samenwerken en vergaderen. Daarnaast heeft Webex een module voor training en e-learning, Webex training.
Kort overzicht features Webex
Webex Teams |
Webex Meetings |
Webex Events |
|
Doel |
Samenwerken, bestanden delen en videovergaderingen |
audio- en videovergaderingen |
grotere online bijeenkomsten |
Aantal deelnemers |
25 tot 100 |
1000 |
3000 |
Aantal rasterview |
9 |
25 |
25 |
Aantal hosts* |
1 |
1 |
1 |
Andere rollen |
Alternatieve hosts |
Alternatieve hosts |
Max 200 panelleden en presenters |
Aantal breakouts |
100 |
100 |
100 |
Aantal deelnemers per breakout |
100 |
100 |
100 |
Chatfunctie |
ja |
ja |
Ja |
Interactie opties |
Whiteboard |
Whiteboard, polling |
Q&A, polling, enquete |
Deelfunctie |
Scherm, documenten |
Scherm door alle deelnemers |
Scherm delen door hosts en panelleden. |
Andere leuke features |
|
achtergrond vervagen |
incl platform met prijs en e-mail generator |
* Event starten, deelnemers toelaten of verwijderen, audio van deelnemers in- of uitschakelen, event opnemen of beëindigen.
Meer informatie over het starten met een van deze tools vind je op de ‘get-started’-website van Cisco.
Microsoft Teams
Microsoft Teams is behalve een video conferencing-tool ook een chat-tool, met complete collaboration-functionaliteit. Zelf noemen ze het “de hub voor teamwerk in Microsoft 365”. Voor online events bieden zij een extensie “Teams Live Events”. Voorwaarde is dat er max 4 uur gezonden wordt en er is één videostream tegelijk mogelijk. Het doel is voornamelijk zenden en minder om de interactie aan te gaan, hoewel er wel een chatmogelijkheid is die gemodereerd kan worden.
Kort overzicht features Microsoft Teams
|
Microsoft Teams |
Teams Live Events |
|
Doel |
Online samenwerken en vergaderen |
Online samenwerken, vergaderen en live events plannen en organiseren |
|
Aantal deelnemers |
300 |
10.000 |
|
Aantal rasterview |
9 |
4 |
|
Aantal host* |
Kanaal/team, geen host |
Max 10 producers / host |
|
Andere rollen |
Max 9 presenters |
Max 250 presenters |
|
Aantal breakouts |
Nog niet duidelijk, wel workaround door aanmaken ‘kanalen’ |
Nog niet duidelijk |
|
Chatfunctie |
Ja |
Ja, én live Q&A |
|
Interactie opties |
Digitale whiteboards. Voor andere opties wachten op de update in 2020 Q4. Let op: als je een externe tool voor interactie gebruikt (bijv. Mentimeter of Kahoot) kom die informatie binnen met ongeveer 20 sec. vertraging. |
Wachten op de update in 2020 Q4. Let op: als je een externe tool voor interactie gebruikt (bijv. Mentimeter of Kahoot) kom die informatie binnen met ongeveer 20 sec. vertraging. |
|
Deelfunctie |
Ja, alle office apps kunnen real-time gedeeld worden |
Ja, alle office apps kunnen real-time gedeeld worden |
|
Andere leuke features |
Achtergronden, digitaal hand op steken, downloaden deelnemerslijst |
Achtergronden, digitaal hand op steken, downloaden deelnemerslijst |
|
* Event starten, deelnemers toelaten of verwijderen, audio van deelnemers in- of uitschakelen, event opnemen of beëindigen.
Met Teams Live Events kan je tot wel 10.000 deelnemers toevoegen. Hier dient nog wel een platform aan gekoppeld te worden én het heeft de voorkeur om een studio te gebruiken in plaats van één losse camera of laptop.
Zoom
Dé app die we kennen van de gebruiksvriendelijkheid en de aanpasbare achtergronden. Zoom is niet alleen gebruiksvriendelijk voor de deelnemers van je event, het heeft ook de meeste host opties dan de andere tools. Bijvoorbeeld het instellen van een co-host waardoor je de host taken kan verdelen. Het dashboard om events te plannen is daarnaast erg intuïtief en makkelijk te bedienen. Daarnaast kun je gebruik maken van (zelf ingestelde) achtergronden waardoor je de huisstijl van je organisatie of event kan doorvoeren, of lijkt te presenteren vanuit kantoor terwijl je in werkelijkheid in de woonkamer zit. Zoom had, mede door de grote populariteit in het begin van de corona-crisis, privacy en security issues. Eind april is een veiligheidsupdate uitgebracht met o.a. de standaard wachtkamer, unieke vergader-ID’s, verplichte wachtwoorden, codering van cloud-opnames en een Screen Share Watermark.
Kort overzicht features Zoom
|
Zoom meetings |
Zoom webinars |
Doel |
Online vergaderen en live events plannen en organiseren. |
Live events voor grote groepen |
Aantal deelnemers |
1.000 |
10.000 |
Aantal rasterview |
49 |
49 |
Aantal host* |
1 |
1 |
Andere rollen |
Geen max op alternatieve host en co-hosts |
Geen max op alternatieve host, co-hosts en panelleden |
Aantal breakouts |
50 |
50 |
Aantal deelnemers per breakout |
Afhankelijk van totaal deelnemers en breakouts van 200 tot 500 per breakout |
Afhankelijk van totaal deelnemers en breakouts van 200 tot 500 per breakout |
Chatfunctie |
ja |
ja |
Interactie opties |
Whiteboard, polling, raise hand |
Whiteboard, Q&A, polling, raise hand |
Deelfunctie |
ja, scherm en bestanden |
ja, scherm |
Andere leuke features |
in-app polls, meeting templates, hand opsteken |
in-app polls, meeting templates, hand opsteken |
* Event starten, deelnemers toelaten of verwijderen, audio van deelnemers in- of uitschakelen, event opnemen of beëindigen.
Samenvatting
Ieder platform heeft zo zijn sterke kanten. Zoom is het meest gebruiksvriendelijk en het meest uitgebreid. Als jouw organisatie al gebruikt maakt van G Suite of Office 365 is Teams een goede keuze, al is deze (vooralsnog) meer gericht op online vergaderen dan op online events. Als je organisatie al gebruik maakt van het Cisco ecosysteem is Webex het beste.
Microsoft Teams is het beste op het vlak van intern samenwerken en bestanden delen. Voor grotere (externe) events blijft Zoom toch onze favoriet. Deze tool heeft bewezen dat het op technisch vlak en gebruiksvriendelijkheid het hoogste scoort. Als binnenkort blijkt dat de security en privacy issues op het gewenste niveau zijn, kunnen we allemaal gebruik maken van dit platform.
Download hier het uitgebreide overzicht van de features van Webex, Teams en Zoom naast elkaar
Author
Jeanne-Marie Kremers

Comments
Dit artikel heeft 0 reacties