Ga naar 'Visualisatie'

Alle artikelen van Visualisatie

18 artikelen

  1. Mixed Reality for research and education

    Mixed Reality is a technology and concept in which computer-generated objects are anchored in the real world, usually based on head-mounted devices. The virtual objects, often referred to as “holograms”, behave as if they are really present and allow users to interact with these objects in natural ways using hand interaction or voice commands. Mixed Reality can be used to augment reality in various ways, for example, to overlay annotations and data for teaching or analysis purposes, or to provide virtual 3D content shared by multiple users while they’re in the same physical space. Within the SURF community Mixed Reality is being applied and experimented with already for a number of years, but its use is still fairly limited. In this article we would like to give an overview of Mixed Reality, its applications and potential, in order to inform and inspire.
    Figure 3: AugMedicine: interactive multi-user inspection of CT scans for learning (source: CFI/ULeiden)
  2. The SURF eXploRe project on use of XR for research and education

    XR is an umbrella term used to encompass the complete spectrum of technologies and human-computer interactions that range from fully virtual environments (VR) to environments that combine virtual elements with a view of the real world (AR). The technology is used for entertainment, training and simulation, education and research, including more and more uses within the SURF community. Within the SURF 2JarenPlan AR and VR have been identified as innovative technologies to further develop and apply. The SURF eXploRe project is a starting point together with the SURF community to move forward on use of XR in research and education.
    Examples of XR
  3. Naar een landelijk platform voor het maken, bewerken en delen van digitale content.

    Ben je actief binnen een (vak)community? Dan krijgen we graag jouw input! Binnen de zone “Naar digitale (open) leermaterialen” van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT, werkt SURF samen met een aantal hoger onderwijsinstellingen en de werkgroep bibliotheken, open en online onderwijs aan de ambitie dat docenten/wetenschappers en studenten bij leer- en onderwijsprocessen de mogelijkheid wordt geboden om een optimale mix van leermaterialen samen te stellen en te gebruiken. We werken aan concrete oplossingen voor docenten die effectief willen samenwerken met vakgenoten binnen hun instellingen of op landelijk niveau binnen een (vak)community. Eén van die oplossingen is een landelijk digitaal platform voor het vinden, maken, bewerken en delen van digitale leermaterialen. Het gaat daarbij om zowel open als gesloten, commerciële en niet-commerciële materialen. Om aan te sluiten bij de behoefte willen wij graag in contact komen met docenten/wetenschappers die binnen een (vak)community actief zijn, of die met vakgenoten leermaterialen willen delen. Via een interview van ongeveer 1 uur willen we zicht krijgen hoe wij het platform en de ondersteuning het beste kunnen inrichten. Ben je actief binnen een vakcommunity? Of ken je iemand die dat is? Dan zouden wij graag met in contact voor een interview.  Neem hiervoor contact op met Daphne Ariaens, projectleider werkgroep Infrastructuur en Content. mail: daphne.ariaens@icloud.com, mobiel: 0615550228
    "Naar digitale (open) leermaterialen, versnellingszone 4"
  4. Four floors, four visualizations

    The SURF offices in Amsterdam were refurbished some time ago. The new office setup had more open space and quite a few glass walls. For adding some privacy to meeting rooms, as well as making the walls more visually attractive the SURFsara Visualization group was asked to produce a number of visuals to be used on some of the walls. To make the visuals more interesting and relevant to the work SURF does we made visualizations of actual research data of SURF users (with their permission, of course).
    Collage of SURF Amsterdam office visualizations
  5. Terugblik: Webinar Building Intelligence Software in de anderhalve-meter samenleving

    Hoe kan Building Intelligence Software (BIS) jouw onderwijsinstelling ondersteunen bij het ruimtegebruik in de anderhalve-meter-samenleving? Dat was de vraag die centraal stond op het webinar van dinsdag 16 juni. De Universiteit Utrecht, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Vraagbaak Online Onderwijs organiseerden een webinar waarin 5 leveranciers - Lone Rooftop, Twiqel, 12CU, Mapiq en TimeEdit - de mogelijkheden van hun BIS hebben toegelicht.
    Startscherm webinar BIS
  6. Terugblik webinar: Hoe kun je data-analyse inzetten om Corona effecten te simuleren?

    De komst van Corona heeft het onderwijs in Nederland op vele manieren in korte tijd beïnvloed. Er is geen eindexamen, het BSA wordt uitgesteld en er wordt online lesgegeven en getoetst. Deze veranderingen roepen vragen op en in dit webinar bespreken we op welke manier je data-analyse kunt inzetten om de effecten hiervan te simuleren. Host en techniek: Michel Jansen (SURF), Chat moderator: Iris Huis in ’t Veld (SURF) Wil je het hele webinar terugkijken? Dat kan hier.
    Stromend water
  7. The Looking Glass: a good step towards attractive “holographic” viewing

    At first glance it seems to be mostly a large block of glass attached to a tilted stand that shows some image, but there is a little bit more going on than meets the eye. Started as a Kickstarter project in July 2018, and quickly reaching its funding goal and going far beyond, the Looking Glass is an interesting new holographic display device.
    Photo of a Looking Glass device
  8. Op verkenning naar SXSW

    Ben jij altijd opzoek naar het nieuwste van het nieuwste? Ben je benieuwd naar what’s next op het gebied van technologie? Misschien is de conferentie SXSW 2019 iets voor jou!
    Vinger op ipad
  9. Stappenplan Kwaliteitsmodel voor open leermaterialen

    Wanneer je gebruikt maakt van open leermaterialen dan is het soms lastig in te schatten wat de kwaliteit van de gevonden materialen is. Ook je eigen gemaakte materiaal langs een maatstaf leggen kan je helpen inschatten of je materiaal van goede kwaliteit is om het open te publiceren. Het opstellen van een kwaliteitsmodel kan helpen het leermateriaal te beoordelen. Samen met verschillen experts uit het hoger onderwijs ontwikkelde SURF een stappenplan voor het opstellen, implementeren en onderhouden van een kwaliteitsmodel voor open leermaterialen.
    Drie studentes op de grond
  10. Bridging Science and Business - Preliminary Program Multiplier event IBIS Erasmus+ project at VU Amsterdam on Aug 31st

    Preliminary Program Multiplier event IBIS Erasmus+ project  at VU Amsterdam on Aug 31st EVENT TITLE: Bridging Science and Business Occasion: Completion of the IBIS Erasmus + project – weblink: https://wet.kuleuven.be/ibis Partners: KU Leuven (KUL), UofAmsterdam(UVA) , VU Amsterdam (VUA - Host) and IMC Gmbh Location: VU Campus Amsterdam Zuidas – Medical Faculty building (MF) Atrium room & breakout rooms
    Studenten praten op de gang