Workshop ontwerpmethodiek voor blended learning: 4C/ID

Wil jij weten hoe je blended onderwijs ontwerpt en welke methodieken je daarbij kunt gebruiken? En zou jij een van die methodieken wel eens willen uitproberen? Doe dan mee aan een of meer van de vijf online workshops 'Ontwerpmethodieken voor blended learning'.  In deze workshopreeks kun je hands-on kennismaken met een vijftal ontwerpmethodieken. In iedere workshop staat een andere methodiek centraal. Je kunt de methodiek zelf ervaren en na afloop kun je de opgedane kennis gelijk inzetten in de praktijk!

13 maart 09.30 - 11.00 uur | Deel 5: 4C/ID

Wil jij je onderwijs effectiever en efficiënter maken? Dan is de 4C/ID-workshop iets voor jou! In deze workshop leer je hoe je het 4C/ID-model kunt gebruiken om onderwijsprogramma's te ontwerpen die zijn gericht op het leren uitvoeren van complexe taken. 4C/ID staat voor Four-Component Instructional Design (Vier Componenten Instructieontwerp). Het model is gebaseerd op onderzoek in de cognitieve psychologie en de Cognitive Load Theory (CLT) van Sweller.

De vier componenten van 4C/ID zijn:

  • Leerdoelen: Wat wil je dat je studenten kunnen na afloop van het onderwijsprogramma?
  • Leertaken: Welke taken moeten studenten uitvoeren om de leerdoelen te bereiken?
  • Ondersteunende informatie: Welke informatie en middelen hebben studenten nodig om de leertaken te kunnen uitvoeren?
  • Feedback en assessment: Hoe kun je de voortgang van studenten volgen en feedback geven?

Tijdens de workshop leer je:

  • hoe het 4C/ID-model werkt
  • hoe je de vier componenten van 4C/ID kunt toepassen in je eigen onderwijsprogramma
  • hoe je je onderwijsprogramma effectiever en efficiënter kunt maken

Na de workshop kun je:

  • onderwijsprogramma's ontwerpen die gericht zijn op het leren uitvoeren van complexe taken

Spreker

Iwan Wopereis van de Open Universiteit Nederland

Voorbereiding

Vooraf ontvang je informatie over de methodiek in de vorm van een korte video, infographic, factsheet en artikel. We verwachten dat je dit vooraf doorneemt en voorbereid aan de online workshop deelneemt.

Aanmelden

Wil je meedoen aan de gratis workshop? Meld je hier aan.

Meld je ook aan voor andere workshops in deze reeks:

10 januari: Shuffle, door Niek Siero, Hogeschool Saxion
24 januari: Carpe Diem, door Nancy de Groot en Marvin Soetanto van de TU Delft
31 januari: Playbook, door Marja Bakker van 2BLearning
06 maart: Design Circle for Education (DC4E), door Marcel Schmitz van Hogeschool Zuyd  

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties