Theo Bakker
Ik ben lector Learning Technology & Analytics aan De Haagse Hogeschool.… Meer over Theo Bakker

In de tweede blog in deze serie vergeleken we de mogelijke positieve of negatieve effecten van studiedata en AI op kansengelijkheid. Dit derde en laatste deel geeft onderwijsinstellingen een praktische handreiking om AI zo in te zetten dat ze gelijke kansen bevorderen en negatieve effecten tegengaan. Een aanpak die nu getest wordt door docenten van drie bacheloropleidingen van De Haagse Hogeschool.
Onderwijsinstellingen kunnen zelf veel doen om AI-toepassingen goed te gebruiken in het onderwijs. Voor een overzicht van mogelijke oplossingen gebruiken we een indeling van Sennay Ghebreab, hoogleraar Socially Intelligent AI. Hij deelt oplossingen in vijf gebieden: Purpose (waarom), People & perspectives (voor wie), Past & present (waarmee), Processes & procedures (hoe) en Participation & practice (met wie). De oplossingen zijn gebaseerd op wat alle geïnterviewden, literatuur, medewerkers uit het onderwijs en lopende projecten van Npuls en SURF hebben opgeleverd.
“Hou in de gaten dat AI geen vervanging is voor menselijke contact, dat het ondersteunend is en dat je ook nee kunt zeggen.”
Monique Leygraaf, Lector Kansengelijkheid
Om kansengelijkheid en AI goed met elkaar te laten samenwerken, kunnen instellingen onderstaande oplossingen toepassen.
Het afgelopen halfjaar publiceerden we hier op de Vraagbaak een serie blogposts over de Visie AI en kansengelijkheid van Npuls. Elk artikel ging in op een ander deel van de visie: in deel 1 bespreken we de mogelijke voor- en nadelen van AI voor kansengelijkheid. Daarna verduidelijkten we de begrippen AI, studiedata en kansengelijkheid in deel 2. En tot slot gaven we in dit derde deel advies aan collega’s van onderwijsinstellingen en landelijke initiatieven, zoals Npuls en Kennisnet, in de vorm van een praktische handreiking.
De voorbeelden die we in de blogposts aanhalen, voorzien we zoveel mogelijk van nieuwe cases. Heb je een interessante case die we kunnen meenemen? Laat het weten via Theo Bakker.
Wil je het liefst direct aan de slag? Lees dan alvast de hele visie via de website van Npuls.
Ik ben lector Learning Technology & Analytics aan De Haagse Hogeschool.… Meer over Theo Bakker
0 Praat mee