Duurzaam en veilig vaardigheden oefenen – Digitale bhv

Bij bhv-cursussen (bedrijfshulpverlenerscursussen) oefenen deelnemers vaardigheden die in noodsituaties essentieel zijn voor de veiligheid bewaren, maar oefenen met vuur is gevaarlijk, niet goed voor het milieu en kan erg eng zijn de eerste keer. Hoe kan Mixed Reality (MR) en Virtual Reality (VR) hier een oplossing voor bieden?

Onderwijsleveranciers Velicus en Fort Markenbinnen geven twee voorbeelden van een digitale bhv-cursus tijdens de Jaarbeurs IPON van 6 en 7 april. IPON  focust zich op onderwijsinnovatie en professionalisering.

Waarom digitale bhv?

Net zoals vele andere digitale oplossingen is de innovatie van digitale bhv-cursussen gegroeid naar aanleiding van covid-19 en de bijbehorende maatregelen. Als cursussen door mochten gaan moest er afstand gehouden worden wat niet altijd lukt zeker als er ingegrepen moet worden om een vuurtje onder bedwang te houden. Een digitale optie waar deelnemers geen gevaar lopen of vanuit huis kunnen oefenen is dus perfect in deze situatie. Maar het gebruik van MR en VR is ook beter voor het milieu en kan mensen helpen hun angsten te overwinnen en sneller maar ook slimmer te reageren in risicovolle situaties. Deelnemers kunnen een brandje blussen zonder dat ze echt in aanraking hoeven te komen met vuur wat scheelt voor het milieu omdat er minder vuurtjes aangemaakt hoeven te worden en er dus ook minder CO2 vrijkomt. Tegelijkertijd zijn de simulaties nog steeds levensecht dus deelnemers raken soms nog steeds in paniek net als bij een fysieke simulatie. Het voordeel van digitale simulaties is dat de deelnemer digitaal kan oefenen voordat ze in het echt een vuurtje blussen wat vertrouwen opbouwt maar ook snellere reacties oplevert wat in een echte situatie het verschil tussen leven of dood zou kunnen betekenen.

Mixed Reality

Tijdens IPON gaf het bedrijf Velicus een demonstratie van hun Mixed Reality simulatie. Met deze simulatie kun je veiligheidsprotocollen oefenen voor een brand blussen of reanimeren. Het voordeel van MR is dat je niet compleet afgesloten bent van de wereld om je heen omdat je een projectie van het vuur of de persoon krijgt te zien maar je omgeving blijft hetzelfde. Je raakt je oriëntatie niet kwijt en krijgt dus geen last van cyberziekte. De reanimatiecursus maakt ook gebruik van een digitaal model van een persoon wat echter aan kan voelen dat een pop en deelnemers dus beter kan voorbereiden op een echte situatie. Het nadeel van MR is dat de mobiliteit binnen de simulaties nog beperkt is. Als je binnen de simulatie niet naar je handen kijkt kan je deze niet gebruiken voor virtuele acties zoals deuren openen of brandblussers oppakken.

Virtual Reality

Naast MR was er ook een voorbeeld van VR cursussen op IPON door het bedrijf Fort Markenbinnen. In hun simulatie krijgt de deelnemer te zien in welke kamer er brand is. De deelnemer moet dan navigeren naar de brand, en de juiste brandblusser kiezen om het vuur te doven. Aan het einde van de simulatie krijgt de deelnemer digitale feedback. Hier wordt gekeken hoe lang de deelnemer doet over het navigeren naar het vuur, of de juiste brandblusser voor het type vuur wordt gebruikt voor het type vuur, maar ook of de deelnemer de veiligheidsprotocollen volgt. VR is dus erg handig voor duidelijke feedback en makkelijk in gebruik. Het nadeel van VR is dat deelnemers bij (langdurig) gebruik last kunnen krijgen van cyberziekte, wat vergelijkbaar is met wagenziekte. Ook werkt de digitale omgeving niet altijd zoals gewenst en kan een digitale brandblusser dus onbruikbaar worden als je deze op de grond laat vallen. De VR simulatie wordt gebruikt in combinatie met voorbereidende lessen en fysieke oefeningen zodat de deelnemers na de cursus goed voorbereid zijn op de echte situatie.

Voordelen

  • Deelnemers kunnen op een veilige manier hun reactievermogen tijdens gevaarlijke situaties trainen om zo sneller maar ook veiliger te reageren in een noodsituatie
  • Het gebruik van digitaal vuur vermindert de uitstoot van CO2 wat beter is voor het milieu
  • Deelnemers kunnen vaker oefenen wat zelfvertrouwen opbouwt
  • Digitaal vuur is veiliger
  • Deelnemers kunnen ook thuis oefenen als de cursus dit aanbiedt

Struikelblokken

  • De bewegingsmogelijkheden binnen MR en VR zijn nog beperkt
  • Er zitten soms nog technische foutjes in de programmering waardoor een brandblusser onbruikbaar is als deze op de grond valt of de feedback aangeeft dat niet alle deuren dicht zijn gevallen
  • Sommige mensen krijgen bij (langdurig) gebruik van VR last van cyberziekte 

Zie jij ook potentie in het gebruik van MR en VR voor het leren van praktijkvaardigheden of gebruik jij deze technologie al binnen jouw instelling? Praat dan verder op onze community!  

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties