Community schrijftips
Op deze pagina vind je tips voor het schrijven van een online artikel.
1. Bepaal voor wie je de content schrijft
Als je hebt bepaald voor welke doelgroep het artikel is bedoeld, pas je de schrijfstijl aan op wat het beste bij die groep past.
2. Behandel één onderwerp
Houd het bij één onderwerp om je artikel duidelijk en overzichtelijk te houden. Maar hoe bepaal je het onderwerp waarover je gaat schrijven? Leef je in daarvoor in de doelgroep.
3. Zorg ervoor dat je artikel past bij je website en de rest van de organisatie
Wijk niet af van waar als bedrijf je focus op ligt. Je kan over zoveel onderwerpen schrijven, maar het moet wel passen bij je organisatie en de producten en/of diensten die je aanbiedt.
4. Zorg voor een duidelijke structuur
Zorg dat het in je inleiding duidelijk is wat het onderwerp is en wat je gaat behandelen. Als je in de inleiding een vraag stelt, dan moet de rest van het artikel het antwoord zijn. Als je in de inleiding een stelling geeft, dan moet de rest van het artikel de onderbouwing zijn.
5. Gebruik korte alinea’s
Het maakt niet zoveel uit hoe lang je artikel precies is. Als je maar zorgt voor korte alinea’s, zodat je artikel prettig leest.
6. Maak gebruik van tussenkopjes en bullet points
Om je artikel daarnaast goed leesbaar te houden, vooral op mobiel, werken tussenkopjes en bullet points (of nummering) het beste. Zo is je artikel makkelijk te scannen en ook op een klein scherm goed te lezen.
7. Schrijf actief
Als je actief schrijft, leest het artikel gemakkelijker doordat je het kort en duidelijk houdt.
8. Gebruik bronnen en praktijkvoorbeelden
Als je een bepaalde uitspraak doet, bewijs dit dan met praktijkvoorbeelden, cijfers & onderzoeken. Deze versterken namelijk je verhaal. Als het lastig is om bronnen te vinden, vraag dan een expert uit je organisatie of iemand uit je netwerk om een mooie quote.
9. Link naar andere artikelen
Verwijs in je artikel naar andere artikelen. Door te verwijzen naar andere artikelen geef je je doelgroep meer informatie over het onderwerp en je brengt je andere artikelen onder de aandacht bij je doelgroep.
10. Leer van andere blogs
Kijk wat je collega's en andere auteurs schrijven en ook wat de reacties hierop zijn. Kijk ook naar het niveau van de andere artikelen en leer op deze manier van anderen.
11. Gebruik keywords
Het is wel de bedoeling dat jouw blog in de zoekresultaten verschijnt. Daarom is het goed na te denken over je keywords en deze regelmatig terug te laten komen in je artikelen.
12. Gebruik een call-to-action
Wat wil je van de lezer? Wil je dat ze bijvoorbeeld iets downloaden? Zet deze verwachting in je artikel door een call-to-action toe te voegen. Dat maakt de kans op interactie groter. Bijvoorbeeld: "download nu deze whitepaper voor meer informatie".
13. Gebruik visuals
Het spreekt voor zich dat afbeeldingen of video’s een artikel versterken. Als ze maar relevant zijn.
14. Lok reacties uit en roep op tot discussies
Op deze manier betrek je mensen bij je artikel en kan er een interessante discussie ontstaan.