Charter voor Digitale Onderwijsinnovatie

Gedurfde plannen voor digitale onderwijsinnovaties in het hoger onderwijs. Samenwerking met externe partners. Het pad vrijmaken voor experimenten, op een impactgerichte manier. Zomaar een aantal zinnen uit het prikkelende onderzoek dat de EdTech-charta voor digitale onderwijsinnovatie, onze Duitse EdTech-collega’s, hebben geschreven.

Het doel van dit onderzoek is het (verder) ontwikkelen van een onderwijsstelsel dat gekenmerkt wordt door openheid, samenwerking en permeabiliteit. Daarnaast is het doel om hierbij belanghebbenden in de politiek en universiteiten, EdTechs en open-source gemeenschappen te betrekken.

Het Charter voor Digitale Onderwijsinnovatie richt zich in eerste instantie op hoger onderwijs instellingen, maar veel onderwerpen zijn ook van toepassing op scholen en andere gebieden van het onderwijs. De kans (maar ook de uitdaging) ligt in het veel sneller en veel beter inzetten van digitale en, indien mogelijk, open middelen. Het gaat hierbij ook om het toepassen van combineerbare oplossingen op grotere schaal en het effect hiervan te beoordelen aan de hand van begeleidend onderzoek.

Ze beschrijven verschillende actiegebieden en voorwaarden voor onderwijsinnovatie met ICT:

  • Digitale onderwijsinnovatie vraagt om gemeenschappelijke doelen en strategische inbedding
  • Digitale onderwijsinnovatie vraagt om gunstige randvoorwaarden, speelruimte, en effectgerichtheid
  • Digitale onderwijsinnovatie vraagt om netwerken en partnerschappen voor meer zichtbaarheid
  • Digitale onderwijsinnovatie vraagt om middelen en nieuwe competenties
  • Digitale onderwijsinnovatie vraagt om een infrastructuur met een stevig fundament

Het volledige artikel is hier terug te vinden.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen