Samenwerking is de enige kans voor succesvolle EdTech (Column)

Nederlandse EdTech bedrijven zijn in staat om echte oplossingen te bieden die het verdienen om door het hoger onderwijs te worden overwogen. Helaas richten onderwijsinstellingen zich in plaats daarvan te veel op de problemen die grote technologiebedrijven veroorzaken, zonder voldoende ruimte te bieden aan nieuwe oplossingen.

Het landschap van onderwijstechnologieën is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Deze groei gaat gepaard met veel nieuwe platforms, apps en LMS-technologieën die allemaal proberen het hoger onderwijs te ‘verleiden’. Door deze enorme groei is het steeds moeilijker geworden om te weten waar de prioriteiten liggen voor het gebruik van een bepaalde onderwijstechnologie (EdTech). Hoewel de totale markt is gegroeid, blijven de grote technologiebedrijven het gesprek en het ecosysteem van technologische ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs domineren. Zij hebben grote invloed op welke technologieën een onderwijsinstelling toepast of overweegt.

Nieuwe EdTech bedrijven uit Nederland of Europa hebben het moeilijk om binnen te komen bij hoger onderwijsinstellingen. Deze startups – met vaak minder dan 10 werknemers – riskeren tijd en geld om nieuwe oplossingen te creëren voor problemen die ze in onderwijsinstellingen aantreffen. Maar na een eerste introductie worden deze bedrijven vaak geconfronteerd met scepsis over hun privacy standaarden, gegevensbeheer, schaalbaarheid en zelfs de effectiviteit van de tool in de klas. Onderwijsinstellingen verwachten dat de technologieën voldoen aan dezelfde eisen als die van de grote technologiebedrijven. Daar is het huidige beleid immers voor ontwikkeld.

Echter, de relevante vragen die aan EdTech bedrijven worden gesteld, rondom bijvoorbeeld privacy en pedagogische meerwaarde, kunnen vaak alleen worden beantwoord door aantoonbare use cases, eerdere gegevensverzameling, succesvolle experimenten en overall reputatie; dit alles is niet beschikbaar voor deze kleinere, startende bedrijven. Met slechts een fractie van het budget van de grotere technologiebedrijven, zijn startups genoodzaakt een behoudende instelling te overtuigen.

In plaats van de mogelijkheden te verkennen om met EdTech bedrijven uit Nederland of Europa samen te werken, vertellen we ze dat ze niet aan ‘onze behoeften’ als instelling kunnen voldoen. Om van deze situatie af te komen, is het nodig dat EdTech bedrijven nieuwe mogelijkheden krijgen om op instellingen binnen te komen. Hierbij is samenwerking en co-creatie essentieel, met bedrijven die bereid zijn om vanuit een gezamenlijke visie en op basis van de juiste publieke waarden te opereren. Een voorbeeld uit de praktijk: de pilot van ons Startup in Residence EdTech programma, waarin startups en hoger onderwijsinstellingen samenwerken aan een EdTech vraagstuk. Samenwerking is dé manier waarop we als hoger onderwijs het EdTech aanbod gaan krijgen waarmee we toekomstbestendig en hoogwaardig onderwijs kunnen blijven verzorgen.

Deze column verscheen eerder in de nieuwsbrief van oktober 2022 van het Versnellingsplan

 

Jelle Kok
Projectleider van de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie

John Walker
Projectonderzoeker van de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie~
 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen