Nienke Stumpel
Werkzaam voor verschillende HO-instellingen en voor de werkgroep EdTech… Meer over Nienke Stumpel
Waar zijn alle EdTech'ers allemaal mee bezig?! Een korte terugblik van de community-bijeenkomst afgelopen maandag, vol met updates van toffe projecten uit het onderwijs, SURF, onze werkgroep en een aantal startups:
Spreker |
Organisatie |
Onderwerp |
John Walker |
Versnellingsplan |
Maturity in practice: EdTech innovation processes in Dutch Higher Education |
Lot Westerveld |
Versnellingsplan |
Startup in Residence EdTech: innovatief inkopen en samenwerken in het hoger onderwijs |
N.t.b. |
SURF |
Project Educatieve applicaties: een overzicht van educatieve applicaties |
|
||
Frans Mouws |
Fontys |
Een EdTech Start Up incubator programma voor studenten |
Sanja Leene |
InHolland |
ExTech Experience Inholland Haarlem |
Daan Fraanje |
Universiteit Utrecht |
Stand van zaken EdTech Universiteit Utrecht |
Wouter Jansen |
Flowley |
De EdTech-uitdagingen van Flowley |
Lindy Damen |
Edumagine |
Platform Edumagine |
Rolf van Haren |
The Upgrade Society |
EdTech & inclusie en diversiteit binnen het onderwijs vanuit autonomie |
John Walker (john.walker@surf.nl) vertelde over het Maturity model. Het model is een gespreksstarter en een hulpmiddel voor hoger onderwijsinstellingen om na te denken over de bedrijfsprocessen en bijbehorende volwassenheid met betrekking tot EdTech. Het maturity model is hier terug te vinden. Binnenkort verschijnt ook een korte explainer video, op diezelfde pagina. Wordt vervolgd!
Lot Westerveld (Liselotte.westerveld@surf.nl) vertelde over Startup in Residence EdTech, een van de grootste projecten vanuit de werkgroep. De voorbereidingen en de aanbesteding zijn in volle gang, en op 20 oktober is het zo ver: het Startup in Residence EdTech programma gaat officieel van start. Verschillende hogescholen en universiteiten hebben challenges geformuleerd, en startups hebben daar via een aanbesteding een oplossing voor gepitcht. De matches die momenteel worden gevormd, worden op 20 oktober feestelijk gepresenteerd. Iedereen is welkom in Utrecht, en aanmelden kan via deze link. De presentatie van Lot is hier terug te vinden.
Nienke Stumpel (nienke.stumpel@surf.nl) vertelde kort over het Platform Educatieve Applicaties van SURF. Het gaat om een landelijk platform dat het mogelijk maakt een actueel overzicht te geven van de beschikbare educatieve applicaties binnen de instelling, en waarbij instellingen onderling samenwerken aan de inhoud van het platform. Het project is erg positief geëvalueerd, en er wordt momenteel nagedacht over een logische volgende stap binnen dit project. Instellingen die, vooruitlopend alvast aan de slag willen met het platform en/of gedachtegoed ervan kunnen de code en brondocumentatie vinden op Github via https://github.com/SURFnet/pea-poc. De presentatie met een aantal screenshots is hier terug te vinden.
Frans Mouws van Fontys (f.mouws@fontys.nl) vertelde over het EdTech Start Up incubator programma voor studenten en de anderen projecten waar ze binnen Fontys mee bezig zijn. Meer informatie is te vinden op de EdTech website van Fontys.
Sanja Leene (Sanja.Leene@inholland.nl) vertelde over de EdTech Experience op 4 november. Het doel van deze dag is om van elkaar te leren en vooral praktisch verder te helpen. Het beloofd een inspirerende dag te worden. Aanmelden kan (indien er nog plek is) via deze link. Ook Sanja's presentatie is terug te kijken.
Daan Fraanje (d.l.fraanje@uu.nl) van Universiteit Utrecht vertelde over verschillende inspirerende projecten waaraan gewerkt wordt binnen de UU. Hij vertelde over future learning spaces, het stimuleringsfonds voor onderwijsvernieuwing en de Utrecht 2040 sustainability game die ontworpen is door GEO-wetenschappers binnen UU. Ook vertelde hij over verschillende pilots die zijn zijn gedaan met: Seppo, Comproved, Rationale en Powtoon. Ook deze presentatie is terug te vinden.
Wouter Jansen (wouter@flowley.nl) vertelde over de EdTech-uitdagingen binnen Flowley. Een enthousiaste presentatie over hoe Flowley helpt om de jonge generatie bewust te maken van hun fysieke en mentale welzijn, en ze te inspireren & te activeren om zichzelf een gezond en gebalanceerd leven aan te leren. Hij noemde het belang van creëren van bewustzijn, het laagdrempelig ontsluiten van hulpaanbod, en verbeteren van vroegsignalering. De presentatie van Wouter is ook online terug te vinden.
Lindy Damen van Edumagine (lindy@evrgreenstudio.com) vertelde over Edumagine, het initiatief van eVRgreen Studio en Neon Cortex om mensen uit verschillende vakgebieden bij elkaar te brengen, kennis en ideeën uit te wisselen over belangrijke thema’s en innovatieve projecten op te zetten. Ze organiseren regelmatig EduLabs om samen te praten over de toekomst van het onderwijs, of zelf met elkaar producten te creëren. Sluit je aan bij de community, en/of bekijk de presentatie van Lindy terug.
Rolf van Haren (rolf@theupgradesociety.com) van The Upgrade Society vertelde over EdTech & inclusie en diversiteit binnen het onderwijs vanuit autonomie. Hij nodigt iedereen uit om mee te denken over de vraag: 'Wat is belangrijk in D&I coalities van autonome samenwerkingen.' Rolf doet onder andere onderzoek naar het vormen van deze coalities om te werken aan ontwikkeling binnen het onderwijs. Neem contact op met Rolf, als je hierover mee wil denken. De presentatie is hier terug te vinden.
Jelte de Jong (info@leeruniek.nl) vertelde als afsluiter nog kort over LeerUniek. Hij beschreef het onderzoek wat Leeruniek, samen met Oxford, voor OCW en besturen heeft gedaan over de impact van corona. Meest opvallend: de grote verschillen in herstel na de lockdowns. Schoolverschillen waren al groot, maar namen vorig jaar flink toe.
We zien elkaar in November weer, en houden je in de tussentijd op de hoogte via de community en Linkedin. Vragen of zin in een digitale kop koffie? Mail naar edtech@versnellingsplan.nl
Werkzaam voor verschillende HO-instellingen en voor de werkgroep EdTech… Meer over Nienke Stumpel
0 Praat mee