Terugblik community-bijeenkomst 8 februari: TICT, Testbeds & Maginex

Afgelopen woensdag kwam de community EdTech voor Onderwijsinnovatie weer bij elkaar. Er stonden drie onderwerpen op de agenda: 1) de Technological Impact Cycle Tool als gespreksstarter om na te denken over de impact van (nieuwe) technologieën in de instelling, 2) EdTech Testbeds: verschillende manieren voor het rigoureus, transparant en repliceerbaar testen van onder andere nieuwe technologieën, en 3) Maginex - het platform voor content op het gebied van Extended Reality.

De bijeenkomst is ook terug te kijken.

Technological Impact Cycle Tool
John Walker nam ons met zijn filosofische blik mee naar de waarde 'menselijkheid' in de beoordeling van impact van EdTech op het onderwijs. Hij vertelde ons dat publieke waarden is bij veel hoger onderwijs instellingen een belangrijk onderwerp is op de agenda, vooral onder technologen en beleidsadviseurs. De waarde ‘menselijkheid’ is, bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën, één van de moeilijkste onderwerpen om te bespreken omdat het woord vele interpretaties kent. Het Technological Impact Cycle Tool (TICT) team van Fontys een nieuwe tool ontwikkeld ‘TICT’. De gratis tool helpt teams de impact van (nieuwe) technologieën in hun instelling in te schatten door relevante vragen te stellen.
Samen met het TICT-team schreef hij een rapport wat publieke waarden inzet als een kader voor het bespreken van de druk van digitale transformatie op het onderwijs en hoe sociale waarden een prioriteit kunnen en moeten zijn bij het bespreken van nieuwe onderwijsinstrumenten.
Zijn take home message is: weet dat de tool bestaat, en gebruik 'm wanneer je het gesprek hierover wil opstarten. John is te bereiken via john.walker@surf.nl. Het rapport bekijk je hier, en op de website van TICT vind je de tool.

EdTech Testbeds in Europa
Nienke vertelde over het onderzoek van Pytrik Dijkstra naar EdTech Testbeds in Europa. Een testbed is een platform voor het rigoureus, transparant en repliceerbaar testen van onder andere nieuwe technologieën. Dit kan zowel een fysiek als een virtueel platform zijn. Het doel is om met behulp van deze gestructureerde testbeds de slagingskans van de inzet van EdTech binnen het onderwijs te verhogen en daarmee de potentie ervan beter te benutten.
De Testbeds kunnen op verschillende manieren worden geklassificeerd. In het raport worden de testbeds geanalyseerd op basis van de volgende typen:

  • Co-design: EdTech-leveranciers, onderzoekers, docenten en studenten werken samen om onderwijsbehoeften en mogelijkheden te identificeren en samen een combinatie van technologie en pedagogie te ontwikkelen.
  • Test & learn: EdTech-leveranciers werken samen met onderwijsinstellingen om (zo snel mogelijk) hun producten te testen in een onderwijssetting, om op basis daarvan verbeteringen door te voeren.

  • Evidence hub: een ruimte voor onderwijsinstellingen en medewerkers van onderwijsinstellingen om samen te werken met EdTech-leveranciers en onderzoekers om bewijs te genereren over de impact van de innovatie en evidence-based advies te geven om de adoptie en schaalvergroting van de betreffende technologie/applicatie te begeleiden.

  • EdTech-netwerk: een netwerk van onderwijsinstellingen, onderzoekers en leveranciers die hun ervaringen en inzichten delen. Naast netwerken kan dit ook opleiding en professionele ontwikkeling omvatten.

De presentatie is hier terug te vinden, en het onderzoeksrapport over Testbeds staat op de website van het Versnellingsplan. Pytrik is te bereiken via pytrik.dijkstra@surf.nl

Maginex - het platform voor content op het gebied van Extended Reality
Nick van Breda en Michiel Groot Koerkamp vertelden over Maginex (Zie hier de PowerPoint). Het Maginex platform is speciaal ontwikkeld om de zoektocht naar educatieve content op het gebied van Extended Reality voor docenten te vergemakkelijken. Het eerst deel van het platform is een uitgebreid en gebruiksvriendelijk tool dat docenten toelaat om snel en efficiënt de benodigde informatie te vinden en of zelf te creëren en delen met ander scholen en organisaties.  Het platform zal in de nabije toekomst toegang geven tot een enorme hoeveelheid aan kwalitatieve en up-to-date materiaal, waardoor docenten gericht en effectief kunnen zoeken naar de content die ze nodig hebben.

Het Maginex platform zal gebruik maken van geavanceerde zoektechnologieën, waardoor docenten op een snelle en gemakkelijke manier de gewenste informatie kunnen vinden. Hierdoor kunnen ze zich volledig concentreren op de onderwijspraktijk, zonder zich druk te hoeven maken over het vinden van geschikte informatie. In het kort lost het Maginex platform problemen op bij het vinden van onderwijs content op het gebied van Extended Reality voor docenten en stelt hen in staat om snel en efficiënt de benodigde informatie te vinden. Het is een uniek en waardevol hulpmiddel voor docenten die willen excelleren in de onderwijspraktijk. Personen die belangstelling hebben om het Maginex platform te gaan testen zich hier aanmelden.

De bijeenkomst is ook terug te kijken.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen