Learning Spaces
Bevordert en structureert instellingsoverstijgend het delen van expertise en kennis over innovatieve Learning Spaces. Wil je weten wat er speelt? Log in en klik op Volg deze groep en klik ook de notificatievoorkeur aan voor automatische email bij een nieuw bericht.
18 april 2019 is de SIG Learning Spaces opgericht.
De SIG Learning Spaces bevordert en structureert instellingsoverstijgend het delen van expertise en kennis over innovatieve Learning Spaces; en tevens worden er nieuwe terreinen verkend.
Wat zijn learning spaces?
Docenten gebruiken steeds meer activerende werkvormen, en hebben niet meer genoeg aan standaard klaslokalen. Instellingen experimenteren daarom al met innovatieve learning spaces: iedere fysieke plek, met of zonder technologie, die leerprocessen stimuleert. We spreken van innovatieve Learning Spaces om aan te geven dat we aansluiten bij onderwijsinnovatie. Denk hierbij ook aan aan technologierijke onderwijsruimtes, design labs, makerspaces, studio’s, teaching and learning labs, active learning classrooms en huddle spaces.
Wat levert dit de docent op?
Docenten kunnen in innovatieve onderwijsruimtes vaak gemakkelijk meerdere actievere werkvormen inzetten en experimenteren met andere IT- en AV-technieken en onderwijssettings.
Wat levert dit de student op?
Studenten zijn gebaat bij actief leren. Er wordt van hen verwacht dat ze creatief en divergent denken, beschikken over digitale geletterdheid en samenwerkingsvaardigheden hebben. Deze vaardigheden zijn nodig om aansluiting op de alsmaar veranderende arbeidsmarkt te behouden. Learning spaces geeft studenten variatie in het onderwijs en zorgt dat zij actiever betrokken zijn bij contactonderwijs.
Voor welke uitdagingen staan instellingen?
Binnen instellingen groeit het besef dat online en blended onderwijs andere eisen stelt aan de fysieke en digitale leeromgeving. Het vraagt om een andere inrichting van de onderwijsruimtes om zo de didactische doelen optimaal te ondersteunen. Nieuwe technologie maakt nieuwe onderwijsruimtes mogelijk. Daarnaast is de inzet van XR (extended reality – de verzamelnaam voor AR, VR en mixed reality-toepassingen) in opkomst. Welke eisen stelt dit aan de (digitale) leeromgeving?
Uitdagingen zijn:
- Welke eisen moet je stellen aan de fysieke en digitale leeromgeving?
- Hoe ontwikkel je innovatieve learning spaces? Welk type learning space is geschikt voor welke werkvorm?
- Hoe zorg je dat docenten ondersteund worden bij het gebruik van innovatieve learning spaces?
Enthousiast?
Wil je op de hoogte blijven van wat er over Learning Spaces op SURF Communities gepubliceerd wordt? Log dan in op SURF Communities en klik op Volg deze groep en zet de notificatievoorkeur aan om berichten van deze SIG te ontvangen.
Je kunt ook zelf bijdragen aan deze SIG door je kennis en activiteiten te delen op deze SIG-pagina. Heb je ideeën voor deze SIG neem dan contact op met de voorzitter Jasper van Winden.
De SIG heeft ook meegeholpen bij het samenstellen van SURFwebsites:
Learning Spaces website: Learning spaces
Hybrid Learning website Hybrid classroom: wat is het?
Leden kernteam
Jasper van Winden voorzitter |
Docent en onderwijskundig en docent ondersteuning, Universiteit Utrecht |
Projectleider AV, University of Groningen |
|
Projectmanager Community for Learning & Innovation, Erasmus Universiteit Rotterdam |
|
Projectleider innovatieve learning spaces, Universiteit Maastricht | |
Jet Bierman | Onderwijskundige bij huisvestingsontwikkeling, Universiteit van Amsterdam |
Onderwijskundig, organisatorisch en |
|
Frank Gombault | AV expert, Inholland |
Voormalige leden
Afgezwaaid in 2024: Callista Jippes |
Teamleider AV Services, Rijksuniversiteit Groningen |
Afgezwaaid in 2024: Peter Verbist |
Sociaal leren, digitale geletterdheid en living campus, Katholieke Universiteit Leuven |
Afgezwaaid in 2024: |
Facilitair en honours programma, NHL Stenden |
Afgezwaaid in 2023: Wytze Koopal |
Onderwijsinnovator, Rijksuniversiteit Groningen |
Afgezwaaid in 2023: |
Beleidsmedewerker IT en AV, Nova college |
Afgezwaaid in 2022: |
ICT&O, blended learning, universiteitsbibliotheek, informatiespecialist, docent, Universiteit Maastricht |
Afgezwaaid in aug 2021 Marij Veugelers (voorzitter) |
Future Learning spaces, internationaal, implementatie, campusontwikkeling, Universiteit van Amsterdam |
Afgezwaaid in 2021: |
IT support, werkplek- en AV -dienstverlening, Fontys |
Afgezwaaid in 2020: |
Onderwijskundig, Inholland |