Kom mee naar buiten! Leeromgevingen in het groen.

De Co-Creation Community Learning Spaces van de Universiteit Utrecht verzorgde, net voor de zomer, een workshop over (leer)activiteiten buiten. Deze Co-Creation Community bestaat uit zo’n 65 docenten, medewerkers en studenten en, in maandelijkse sessies, bespreken zij een specifiek thema over Future Learning Spaces. Zij zoeken, vanuit verschillende perspectieven, naar gezamenlijk gedragen ideeën en oplossingen.

Deze actieve sessie over leeromgevingen in het groen vond plaats onder de bomen op het campusplein van University College Utrecht.

In een ‘braindump’ formuleerden deelnemers op post-its eerst zoveel mogelijk redenen voor onderwijs buiten. Vervolgens clusterden zij deze redenen in overkoepelende thema’s:

  • Goed voor gezondheid, zowel fysiek als mentaal (frisse lucht, beweging, activerend, veerkracht)
  • Stimuleert creativiteit, inspireert, geeft nieuwe ideeën
  • Flexibiliteit, afwisseling, weer eens wat anders
  • Integratie van onderwijs in omgeving, contact met omgeving/anderen (mensen aanspreken)
  • Stimuleert conversatie, teambuilding
  • Meer ruimte voor bepaalde werkvormen
  • Leuk, ontspannend
  • Geen hiërarchie tussen docent en studenten (door vaste opstelling van ruimte), informeel
  • Natuur werkt rustgevend
  • Gedwongen analoge werkvormen te gebruiken, zonder AV
  • Inclusief
  • Voorkomt tekort aan onderwijsruimtes

De volgende opdracht was erop gericht om, vanuit al deze positieve redenen, de stap te maken naar daadwerkelijke uitvoering van een leeractiviteit buiten. Hiervoor bedachten deelnemers eerst welke specifieke gelegenheid zij buiten zouden kunnen organiseren komend jaar. In duo’s bespraken ze vervolgens wat daar minimaal voor nodig zou zijn en wat ze daarvoor zelf konden organiseren. De opbrengsten werden centraal met elkaar gedeeld en door feedback nog verder gebracht. Enkele voorbeelden die genoemd werden zijn:

  • Wandel counseling in een natuurgebied
  • Geschiedenistocht door de stad over overblijfselen van slavernijverleden
  • Teambuildingsactiviteit
  • Schilderclinic in de Botanische Tuinen
  • Veldwerk gedrag voor opleiding Psychologie
  • Delen van ervaring van workshop voor docenten in de buitenlucht

Tijdens deze bijeenkomst werd duidelijk dat de minimale benodigdheden die gevraagd werden voor leeractiviteiten slechts heel beperkt waren. Een overkapping, zodat een geplande bijeenkomst ook bij regen of felle zon door kan gaan, was het enige dat door sommige deelnemers werd aangegeven als een ‘must’. Vanuit Future Learning Spaces wordt deze input gebruikt om te onderzoeken welke mogelijkheden hiervoor zijn.

Deelnemers workshop formuleren en rangschikken redenen voor leeractiviteiten buiten
Deelnemers workshop formuleren en rangschikken redenen voor leeractiviteiten buiten

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 1 reactie

Reactie van Marij Veugelers

Outdoor Future Learning Spaces; iets wat in de USA en Australië al wat meer voorkomt maar in NL nog in de kinderschoenen staat.
Mooi dat er bij de Universiteit Utrecht een beginnetje is gemaakt met erover te brainstormen.
Bij het Rooseveltcollege in Middelburg zag ik dit jaar een outdoor classroom en bij de TU Delft hebben ze op de campus 'veldjes' gemaakt (ong 2017 gezien) waar ook een stroompaaltje's bij staan zodat er iets gepresenteerd kan worden.
Wie weet er nog meer voorbeelden van outdoor Learning Spaces in het Hoger Onderwijs?