Onderwijscommunicatie survey
In een onderzoek van StuComm tussen april en juni van dit jaar werd duidelijk dat steeds meer studenten de voorkeur geven aan onderwijscommunicatie via hun smartphone. Hoewel het af blijkt te hangen van het type informatie, is de smartphone verreweg het belangrijkste kanaal voor studenten. Zo geeft 85,2% van de studenten aan dat zij hun rooster te allen tijde willen kunnen inzien via hun smartphone. Hetzelfde geldt voor studieresultaten (76,9%) en praktische informatie zoals adressen en openingstijden (74,1%).
Een nieuw onderdeel, aangewakkerd door de coronacrisis, is het ontvangen van noodmeldingen. De coronacrisis is natuurlijk breed uitgemeten in de media, maar onderwijsinstellingen moesten hun studenten wel informeren over hun specifieke situatie. Liefst 78,7% van de studenten geeft aan ook deze informatie via hun smarpthone te willen ontvangen, zoals MBO Zadkine dat deed. Zij stelden hun studenten massaal op de hoogte met een push notificatie via de smartphone van de studenten.
Schoolmail & studentenapp
Onderwijsinstellingen hebben een groot aantal kanalen tot hun beschikking. Een digitale leeromgeving, het intranet, de schoolmail en in veel gevallen tegenwoordig ook een studentenapp en verschillende sociale media. Het is aan iedere onderwijsinstelling zelf om een combinatie van deze kanalen te vinden en alle informatie bij hun studenten te krijgen. In de survey van StuComm is studenten gevraagd aan welke kanalen zij de voorkeur geven. Het antwoord blijkt afhankelijk van de kanalen die zij tot hun beschikking hebben.
Communicatie via de schoolmail blijft het voorkeurskanaal onder de studenten. Van alle ondervraagde studenten vindt 73,1% van de studenten het fijn wanneer er gecommuniceerd wordt via de schoolmail. Toch is er een 'maar'. Dit antwoord verandert namelijk wanneer de studenten een studentenapp tot hun beschikking hebben. Wanneer dit namelijk het geval is, geeft plotseling 76,9% de voorkeur aan communicatie via een studentenapp.
Uiteindelijk maakt het voor studenten weinig uit via welk kanaal er gecommuniceerd wordt. Zij geven aan dat alle kanalen 'prima zijn, zolang de informatie maar eenvoudig toegankelijk is via hun smartphone'.
Mobile first in de contactstrategie
Als onderwijsinstelling is het belangrijk om deze inzichten ter harte te nemen. Evalueer je contactstrategie, bekijk welke informatie voor studenten via hun smartphone toegankelijk moet zijn en faciliteer hierin. Door de juiste informatie via het juiste kanaal te delen, zorg je ervoor dat studenten te allen tijde de informatie hebben die zij nodig hebben om succesvol te zijn gedurende hun studie!
0 Praat mee