Apparatuur bij instellingen door het hele land
SURF host haar netwerkapparatuur in de datacentra van universiteiten en hogescholen door het hele land. Zo ook bij de TU/e Eindhoven. Dus toen de TU/e haar datacentrum ging verhuizen, moest de apparatuur van SURF meeverhuizen naar een onderkomen dichtbij de windtunnel. Dit was ook een van de zaken die afgerond moesten zijn voor de migratie van de servicelaag van het nieuwe netwerk waar we deze zomer mee starten (lees over SURFnet8).
‘Winkel altijd open’
Bij SURF verhuizen we altijd terwijl ‘de winkel open blijft’: instellingen moeten gewoon gebruik kunnen blijven maken van het netwerk. Om dit te realiseren moeten er veel voorbereidingen getroffen worden. Ons stappenplan hiervoor bestaat uit 4 onderdelen:
- Housing ready: kasten stroom en koeling in orde.
- Fiber ready: glasvezelkabels lopen via nieuwe PoP.
- Transportlaag ready: verhuizing apparatuur corenetwerk.
- Servicelaag ready: verhuizing apparatuur servicelaag.
12 partijen betrokken en 20 verbindingen verlegd
De grootste uitdaging bij deze verhuizing was om alle 12 partijen, hun aannemers en onderaannemers die betrokken waren op het juiste moment, het juiste te laten doen. Daarnaast wil je ook de kwaliteit bewaken. Bij het design voor het verleggen van de fibers letten we erop dat alle verbindingen via de juiste, gescheiden routes naar de nieuwe PoP worden aangelegd. De TU/e heeft op hun terrein nieuwe buizen aangelegd waar SURFnet op 3 routes op mee kon liften. In totaal zijn er voor deze verhuizing ruim 20 verbindingen verlegd.
200 services gemigreerd
Afgelopen woensdag is als laatste stap de servicelaag verhuisd. 3 engineers van Quanza waren van 7 uur ‘s avonds tot bijna 4 uur ‘s nachts op locatie bezig. Eerst moesten nog een aantal kaarten uit de transportlaag verhuisd worden die niet eerder over konden. Vervolgens zijn de kaarten uit de servicelaag fysiek verhuisd en aangesloten en zijn alle 200 services 1 voor 1 weer herstart en gecontroleerd. Vergelijk het met het aansluiten van je Ziggorouter thuis, maar dan moet je 200 keer herstarten.
Geen onverwachte storingen
Ik ben erg tevreden met hoe het gegaan is. Buiten de aangegeven onderhoudswindows zijn er bij de verhuizing geen storingen op het netwerk geweest. Dat komt toch voor een groot deel door de goede voorbereiding en uitvoering van de engineers van Quanza, onze beheerpartner.
0 Praat mee