Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat

Hoe kun je AI gebruiken voor het geven van feedback aan studenten? En hoe kunnen studenten een AI-tool gebruiken om te reflecteren? Hoe bouw je een goede bot en hoe zorg je ervoor dat het gebruik verantwoord is? Deze vragen staan centraal in de drie presentaties van het Vraagbaak-webinar op 9 mei 2025 van 11:00—12:00 uur.
Op 9 mei hoor je in elk geval over deze twee onderstaande projecten. De derde spreker/ presentatie (over een mbo-project) maken we binnenkort bekend.
Floor van der Steijle van het Amsterdam UMC, Faculteit der Geneeskunde | Teaching & Learning Centre geeft een presentatie over de ‘AI4Feedback’-tool. Met deze tool wil de faculteit der Geneeskunde studenten vaker, sneller en uitgebreider feedback geven op hun scripties dan nu mogelijk is.
Uitkomsten van de evaluatie
De AI4feedback-tool is najaar 2024 ingezet bij derdejaars geneeskunde-studenten die een scriptie schreven. De inzet van AI4Feedback is inmiddels geëvalueerd. Floor vertelt in haar presentatie over de uitkomsten van de evaluatie én over de toekomst voor AI4Feedback.
Remco Jongkind vertelde al eerder in een Vraagbaak-artikel over het ontwikkelen van de tool. “Om studenten meer gelijke kansen te geven, ontwikkelen we de AI4feedback-tool. De tool kan voor 36 beoordelingscriteria goede feedback geven. De criteria zijn uitgebreid gevalideerd door de expertisegroep en vier studenten op theses van verschillend niveau én vergeleken met menselijke feedback. De tool geeft aan op welke punten je je thesis nog kunt verbeteren en geeft tips hoe dat te doen. Studenten moeten zelf hun scriptie aanpassen op basis van die tips.”
Lees alvast wat meer over de AI4feedback-tool en ander AI-projecten van Amsterdam UMC, Faculteit der Geneeskunde.
Hogeschool Inholland komt vertellen over "Holli". Dit is een speciaal ontwikkelde reflectiechatbot voor pabostudenten en docenten-in-opleiding. Het project won in april 2025 de AI Hackathon 2025. De jury roemde de brede toepasbaarheid van Holli – niet alleen binnen de Pabo of Inholland, maar ook daarbuiten.
Holli is een prototype voor een AI-gestuurde reflectiechatbot, ontwikkeld vanuit het lectoraat Teaching, Learning & Technology (TLT). De tool is bedoeld voor studenten in de lerarenopleiding die worstelen met het voeren van een échte reflectieve dialoog. Holli modelleert het reflecteren door het stellen van verdiepende vragen. De tool fungeert als een digitale coach en leert studenten echt reflecteren en nadenken over hun handelen. Veel studenten vinden reflecteren lastig. Vaak blijft het bij een beschrijving van gebeurtenissen, zonder dieper in te gaan op de achterliggende didactische keuzes. Door het gebruik van Holli kunnen studenten dit reflectieve denken oefenen, op een moment dat het direct aansluit bij hun praktijkervaring. De tool fungeert als een digitale coach en leert studenten echt reflecteren en nadenken over hun handelen.
1. Hoe kan AI helpen om studenten sneller en gerichter feedback te geven?
2. Op welke manier stimuleert AI diepere reflectie bij studenten?
3. Wat gebeurt er als feedback eigenaarschap en betrokkenheid versterkt?
4. Hoe draagt technologie bij aan een echte onderwijsvernieuwing?
Vergeet niet je aan te melden voor het webinar. Het is kosteloos.
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
0 Praat mee