Verena Schulze Greiving
Ik ben overtuigd dat maatschappelijke en ethische reflectie onderdeel zou… Meer over Verena Schulze Greiving

Hoe maak je de maatschappelijke en ethische impact van AI bespreekbaar in het onderwijs? De educatieve live-action roleplay (edu-larp) ‘The Lifetimer’ laat (technische) studenten zelf de invloed van een technologie beleven.
Een technologie die door nanosensoren en AI je levensverwachting gaat voorspellen en verhogen. Dit klinkt geweldig, of niet? De Lifetimer-technologie is een fictieve innovatie die door lichaamsdata de levensverwachting kan voorspellen. Technische studenten zijn vaak erg optimistisch over nieuwe innovaties en voor hun is het vaak moeilijk zich in te leven in de mogelijke veranderingen die technologieën in de maatschappij kunnen veroorzaken: denk bijvoorbeeld aan een verandering van waarden en normen, van gebruikspraktijken en aan een scheiding van de maatschappij door beperkte toegang tot technologieën.
Voor of tegen? - Geen makkelijke keuze
In de edu-larp 'The Lifetimer' kruipen studenten zelf in de rol van een gebruiker of niet-gebruiker van de technologie. In een toekomst scenario ervaren zij hoe de waarde van gezondheid in de loop van 25 jaar steeds belangrijker wordt, hoe een ongelijke toegang tot de technologie de maatschappij kan scheiden. Aan het einde moeten de studenten 'voor' of 'tegen' de technologie stemmen vanuit hun rol. "Dat is best moeilijk, want zo zwart-wit is het niet.", is een van de meeste uitspraken na afloop van de edu-larp. En hier begint juist de reflectie over hoe dan wel een technologie op een verantwoorde manier kan worden ontwikkeld, ontworpen en geïmplementeerd.
Van studenten naar professionals
Terwijl de edu-larp is ontworpen voor studenten, is het ook een interessante werkvorm voor professionals. Dit hebben wij mogen ervaren tijdens de Ethics Game Day en tijdens het eindsymposium van het Comeniusproject op 14 april 2025. "Terwijl ik al lang bezig ben met deze onderwerpen heb ik voor het eerst op een andere manier hierna gekeken", zei een van de deelnemers.
'The Lifetimer' in jouw instelling?
Ben jij benieuwd om 'The Lifetimer' ook in jouw instelling te spelen? Het materiaal voor het spelen en een uitgebreide docent-handleiding is online beschikbaar. Gebruiken is nadrukkelijk toegestaan! Omdat 'The Lifetimer' is ontwikkeld voor internationale studenten groepen is het materiaal in het Engels, maar de edu-larp kan wel in het Nederlands worden gespeeld.
Voor aanvullende vragen, uitleg of discussies neem graag contact op met Verena Schulze Greiving. 'The Lifetimer' is ontwikkeld met behulp van een Comenius Teaching Fellowship van het Comeniusnetwerk.
Ik ben overtuigd dat maatschappelijke en ethische reflectie onderdeel zou… Meer over Verena Schulze Greiving
0 Praat mee