Lancering guidelines voor AI en data in het onderwijs van de Europese Commissie

Vandaag heeft de Europese Commissie de nieuwe guidelines voor AI en data voor het onderwijs gepubliceerd. Deze guidelines hebben als doel om de ethische implicaties en uitdagingen van het gebruik van AI en data in het onderwijs aan te stippen.

De aanleiding voor deze guidelines komt uit het Digital Education Action Plan (2021-2027). Ze zijn bedoeld om docenten en onderwijzers een goede ingang bieden om het thema te verkennen en geven een eerste aanzet hoe je dat kan doen terwijl je rekening houdt met de ethische uitdagingen.

Wat kan AI betekenen in onderwijs (infographic)

De guidelines bieden praktische handvaten en concrete vragen om mee aan de slag te gaan. Het is dan ook geschreven om direct gebruikt te kunnen worden in de onderwijs praktijk.

Deze onderstaande thema's komen aan bod.

De 5 themas in de guidelines (infographic)

De guidelines zijn gebaseerd op een uitgebreid achtergrond rapport waar helaas alleen de management-samenvatting van gepubliceerd is. De guidelines gaan uit van  4 ethische principes/waarden voor AI in het onderwijs (agency, social fairness, humanity, justified choice) welke mooi overeenkomen met de waarden binnen de bestaande Waardenwijzer (autonomie, rechtvaardigheid, en menselijkheid).

Het doel uiteindelijk is om binnen de onderwijssector het begrip over AI in het onderwijs te vergroten.

Hoe kunnen de guidelines helpen? (infographic)

Hebben deze guidelines je aan het denken gezet? Of juist geinspireerd?

Ik hoor graag wat je er van denkt!

Wil je concreet aan de slag met AI in het onderwijs? Mijn collega Bertine van Deyzen (bertine.vandeyzen@surf.nl) helpt je graag verder! En wil je verder sparren over de ethiek achter AI, laat het mij weten.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties