De betrokkenheid van de student vergroten met ronde collegezalen

In het Learning Innovation Center (LINC) van de Oregon State University (OSU) maken ze gebruik van ronde collegezalen. Kun je hiermee de betrokkenheid van studenten vergroten en werkt het ook?

foto van een ronde collegezaal.
Ronde collegezaal bij OSU. CC-By Michel Jansen, SURF

Jon Dorbolo, directeur van het centrale Technology Across the Curriculum-team (TAC-team) kreeg een aantal jaren geleden de kans om een innovatief learning center te ontwikkelen. Een centrum dat de naast veel technische faciliteiten ook een centrum moest worden waarin studenten graag studeren en onderwijs kunnen volgen.

Bij de activerende onderwijsvormen van OSU horen Active Learning Classrooms (ALC) en fysieke ruimtes waar studenten kunnen samenwerken. Deze ruimtes kwamen we op de hele campus tegen. Vaak voorzien van grote hoeveelheden whiteboards. Tevens was er op de campus een groot aanbod van informele werkplekken. Deze verschillende type werkplekken zouden ook in het nieuwe LINC aanwezig moeten zijn.

3 foto's in de bibliotheek van OSU met individuele studieplekken en tafels waar je in groepen samen kunt werken. Op alle foto's zie je veel whiteboards.
Voorbeelden van informele studieplekken en samenwerkingsplekken in de bibliotheek van OSU. CC-By: Michel Jansen, SURF

Het nieuw LINC moest naast allerlei technische faciliteiten 3 type ruimtes bevatten:

  • Informele studieplekken en samenwerkingsplekken
  • Active Learning Classrooms
  • Collegezalen

Informele studieplekken en samenwerkingsplekken

Studenten studeren graag op plekken die comfortabel zijn en waar ze zich op hun gemak voelen. Voor het ontwerpteam van het LINC was dit de reden om alle informele studieplekken te plaatsen aan de buitenzijde van het gebouw. Waardoor er werkplekken werden gecreëerd met veel licht en waar altijd zicht naar buiten is.

4 foto's met de gangen van het LINC. Overal zijn zitjes en tafels met stoelen neergezet en zitten studenten te studeren en samen te werken.
Informele studieplekken en samenwerkingsplekken in het LINC. CC-By: Michel Jansen, SURF

Active Learning Classrooms

Active Learning Classrooms (ALC’s) zijn in de Verenigde Staten meer gemeengoed dan bij ons in Nederland en België. Het zijn onderwijsruimtes waar studenten in groepen samenwerken en waar het gemakkelijk is om plenair zaken te delen. Essentiele onderdelen van een goede ALC zijn whiteboards en computerschermen. In deze zaal heeft elke groepstafel een eigen whiteboard en een eigen beamer.

De docent kan de schermen van de groepen ook bedienen en ervoor kiezen om het scherm van 1 groep op alle schermen te laten zien. Wil je meer lezen over deze ALC’s, ook wel Active Learning Space genoemd, bekijk dan eens de uitgave Active learning spaces: lessons learned in de VS.

Foto van een ALC
Active Learning Classroom in LINC. CC-By: Michel Jansen, SURF

Waarom ronde collegezalen?

Het LINC heeft een aantal ronde en halfronde collegezalen er een paar met verschillende omvang, van 174 tot 588 stoelen.

Als je een verhaal vertelt gaan mensen vaak in een kring zitten. Het is een manier om dicht bij elkaar te zitten en elkaar in de ogen te kunnen kijken. Een manier om te zorgen voor meer betrokkenheid. Dit was de gedachte achter het ontwikkelen van ronde collegezalen.

Contact met iedereen

Wanneer je in zo’n collegezaal staat begrijp je meteen de kracht van deze arena-opstelling. Met meer dan 500 studenten in 1 ruimte zitten de studenten op de achterste rij op maar 5 rijen van je vandaan. Je kunt dus elke student in zijn/haar ogen kijken. En je kunt elke studenten een vraag stellen. Dat doet iets met de energie van jezelf maar ook met die van de studenten. Lesgeven in ronde collegezalen is in eerste instantie onwennig. Op het moment dat je in de ene richting praat heb je ook mensen achter je zitten. Maar als je je vertrouwd voelt bieden deze ruimtes ook veel mogelijkheden. Je kunt studenten gemakkelijker betrekken in je les en beter contact maken met individuele studenten.

De akoestiek van een ronde collegezaal

De akoestiek in de ronde collegezalen is samen met theater- en akoestische-experts ontwikkeld. Het resultaat is dat je vanaf elk punt in de zaal zonder versterker kunt praten en dat iedereen in de ruimte dat goed kan verstaan.

Even, stiekem, praten met je buurman zit er niet meer in omdat dit gelijk de les verstoord. Door deze goede akoestiek is het dus ook mogelijk met alle aanwezigen in gesprek te gaan. Maar ook alle studenten kunnen met elkaar in gesprek gaan.

Je moet het wel durven, even een totale stilte laten vallen.

Een docent vertelde dat hij soms een vraag aan de studenten stelde en dan uit het middelpunt van de collegezaal stapte. Je moet wel durven om dan een stilte te laten vallen maar uiteindelijk gingen de studenten met elkaar een groepsgesprek aan. En dat was volgens hem een schitterend teken van betrokkenheid.

De ronde collegezalen nodigen uit tot experimenteren. Bij de docenten die de kracht en potentie van deze ronde collegezalen hebben ervaren zijn dit de meest favoriete zalen om les in te geven.

Meer informatie

Bekijk de video: Learning Innovation Center: Radius of Engagement om meer inzicht te krijgen in het proces van OSU en om een beter beeld te krijgen van de potentie van de ronde collegezalen.

Meer inspirerende video’s met sprekende beelden en met meer achtergrondinformatie tref je aan op de video-pagina van het LINC

foto van een ovale OSU collegezaal
Ovale collegezaal in het LINC. CC-By: Michel Jansen, SURF
foto in een ronde collegezaal
Ronde collegezaal, middelmaat, in het LINC. CC-By: Michel Jansen, SURF
foto in een ronde collegezaal.
Ronde collegezaal, middelmaat, in het LINC. CC-By: Michel Jansen, SURF
foto in de grootste ronde collegezaal met 588 stoelen.
Grootste ronde collegezaal, 588 plekken, in het LINC. CC-By: Michel Jansen, SURF

Ronde collegezalen? Doen!

Heb je eenmaal in een ronde collegezaal gestaan dan is de kans groot dat je denkt, Waarom hebben we dit niet veel eerder bedacht? Ze geven je als docent zoveel meer mogelijkheden om daadwerkelijk in contact te treden met alle studenten, ook al zijn het er meer dan 500. 

Hopelijk kunnen we snel weer naar de campus om van dit contact met studenten te genieten. 

 

Lees ook het blog van mede bezoeker aan de Oregon State University, Pierre Gorissen: #ELI2020 Op bezoek bij Oregon State University.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties