De strijd om data

Wat willen we als onderwijswereld met data? En hoe zorgen we ervoor dat we zelf de kansen van de digitale transformatie in het onderwijs aanpakken voordat andere innovators dat doen? Manager Digitale Platformen Hans-Peter maakt in deze blog de vergelijking tussen de strijd om data in de ‘normale’ wereld en de onderwijswereld. Maak jij je al zorgen?

De strijd om data

Ik las over de Franse schrijver Jean-Jacques Servan-Schreiber. Hij publiceerde 50 jaar geleden al een boek genaamd “Le Defi Americain”. In dit boek presenteert de schrijver de stille economische oorlog tussen Amerika en Europa in de derde industriële revolutie. Deze industriële revolutie gaat over de opkomst van computers, ICT, internet en digitalisering. Ging het 50 jaar geleden over bijvoorbeeld de macht van IBM, nu zijn we in een digitale oorlog met de “big tech” bedrijven bekend als FAGA (Facebook, Amazon, Apple, Google). Europa wordt op alle fronten voorbijgelopen. Binnenkort ook door de Chinese “big tech” concurrenten de BATX (Alibaba, Tencent, Baidu, Xioami). Inzet van de oorlog: DATA

Techreuzen aanpakken

De stilte is voorbij. Op 6 februari 2019 stond er in de krant dat D66 de techreuzen wil aanpakken via het mededingingsrecht. Dat horen we niet voor het eerst, ook de EU heeft al verschillende boetes uitgedeeld aan de techreuzen wegens machtsmisbruik.

De techreuzen hebben deze macht verkregen door het verzamelen van data. Ze focussen daarbij op alle vormen van data: de identiteit, de meta-data en de inhoud. In eerste instantie zijn deze techreuzen ontstaan door innovatie kracht, om vervolgens van het verzamelen van data hun businessmodel te maken.

Platformen nemen de wereld over

Platformen, we zien ze overal. De gebruikelijke voorbeelden zijn:

  • Uber: het grootste taxibedrijf ter wereld bezit geen taxi’s
  • Amazon: de grootste retailer ter wereld (of is dat inmiddels Alibaba) bezit geen voorraad
  • AIRBNB: de grootste accommodatie leverancier bezit geen hotels/gebouwen.

De keerzijde hiervan is dat het leidende platform een te grote markt macht krijgt. In retail worden de kaarten op dit moment geschut. Amazon, Alibaba en BOL kunnen de Nederlandse online retail naar zich toetrekken.

De gemiddelde consument was tot nu toe niet erg bezorgd over zijn/haar data. De publiciteit over Cambridge Analytica heeft echter een kentering teweeg gebracht. Het aantal Facebook gebruikers in Europa neemt af.

  • “Facebook: Het grootste vriendennetwerk ter wereld heeft zelf geen (minder) vrienden.”

Is onderwijs de volgende sector waar een techreus ontstaat met grote marktmacht?

Digitale transformatie in het onderwijs?

Ik verwacht dat de digitale transformatie in het onderwijs ook tot platformontwikkeling zal leiden. In 2011 introduceerde Pearson Openclass. Een gratis LMS. Volgens mij één van de eerste pogingen om HET leading onderwijs platform te worden. Inmiddels is de dienst retired. Het speelveld ligt nu volledig open.

De vraag is: hoe houden we gezamenlijk regie op data? Er zijn al diverse initiatieven. Wat moeten/kunnen we nog meer doen?

  • De inhoud: door een eigen bron te creëren voor plagiaatdetectie.
  • De meta-data: met learning analytics
  • De identiteit: sign-on via SURFconext met minimum disclosure of attributes

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties