Verken de wereld van awareness games voor onderwijs en onderzoek

Om awareness onder de aandacht te brengen is herhaling ontzettend belangrijk. Gamification is een creatieve manier om variatie aan te brengen en medewerkers en studenten te informeren. In dit artikel vind je een aantal spellen. Daarbij heb ik bij voorkeur gekeken naar spellen en games die toepasbaar zijn in de sector onderwijs en onderzoek.

Dilemma Game voor Onderzoekers - Erasmus University

De Dilemma Game confronteert onderzoekers met lastige dilemma’s in de context van een kritische dialoog, en helpt hen zo om hun ‘morele kompas’ verder te ontwikkelen. Jarenlang is de Dilemma Game gespeeld als kaartenspel, maar in 2020 is het spel gedigitaliseerd. De Dilemma Game app geeft onderzoekers nu de mogelijkheid deze ‘anytime, anywhere’ te spelen, individueel of samen met studiegenoten en collega’s.​​​​​

Van kaartenspel tot app

Om een breder publiek te bereiken en continue aandacht te vragen voor het onderwerp wetenschappelijke integriteit, is het Dilemma Game gedigitaliseerd. Bovendien zijn de voordelen van een app dat de game ook individueel kan worden gespeeld en dat het veel gemakkelijker is om nieuwe relevante dilemma's aan de game toe te voegen. De app is ontwikkeld in nauwe samenwerking met promovendi, (senior) onderzoekers en integriteitsdeskundigen.

De dilemma app en de PDF bestanden zijn gratis te downloaden en te gebruiken.

Databoss

In Databoss zijn spelers op zoek naar persoonsgegevens, die van henzelf of van medespelers. Die gegevens kunnen ze afhandig maken van andere spelers of uit de Cloud halen. Omdat je medespelers vaak op zoek zijn naar dezelfde data is het de kunst om je kaarten efficiënt in de Cloud op te slaan of je tegenstanders te dwarsbomen, bijvoorbeeld als toezichthouder.

Databoss is een dynamisch en strategisch kaartspel dat gespeeld kan worden met 2 tot 5 spelers en behandelt de belangrijkste onderwerpen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Databoss kost €22,95

afbeelding van de doos en de kaarten van het spel
Databoss kaarten

Cybergoose bordspel

Het bordspel van CyberGoose is ontwikkeld voor iedereen om op een interactieve, maar vooral ook leuke manier kennis op te doen rondom cybersecurity waar je in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgt, zowel op de werkvloer als privé.

Het spel bevat in totaal 105 uitdagende vragenkaartjes. Deze vragen zijn opgedeeld in 3 categorieën: Raad het Woord, Meerkeuze vragen en Stellingvragen.

Het spel wordt gespeeld met minimaal 2 personen en maximaal 6 personen. Er worden 2 dobbelstenen bij het spel geleverd, evenals een zandloper om de Raad het Woord vragen net even wat spannender te maken.

Cybergoose kost €96,95

Privacyveiling

Het spel laat medewerkers en studenten ervaren wat de waarde is van hun online privacy. Aan het einde van het spel zullen zij beter beseffen wat de risico’s zijn van het delen van informatie en het gemak waarmee dit vaak onbewust gebeurt.

Alle spelers staan bij aanvang van het spel. De veilingmeester staat duidelijk zichtbaar voor de groep spelers. De veilingmeester stelt wel-nietvragen aan de spelers. De vragen gaan over het soort gegevens dat je wilt delen met de rest van de groep. De spelers beantwoorden de vragen in stilte door ofwel te blijven staan (‘wel’) óf door te gaan zitten (‘niet’). LET OP: eenmaal gaan zitten is blijven zitten. De winnaar is degene die het laatst blijft staan (en dus het meeste over zichzelf wil delen).

In de CSY-toolkit staan digitale bestanden waaronder de spelregels en spelkaarten zodat je het spel kunt laten drukken of printen. Speel het spel bijvoorbeeld met medewerkers, docenten of studenten om aandacht te besteden aan privacy. Inloggen op de CSY toolkit kan met het account van je onderwijs- of onderzoeksinstelling.

Privacyveiling is gratis te downloaden via de CSY toolkit. Je logt in op de toolkit met je instellingsaccount.

SURF en awareness

SURF ondersteunt instellingen met Cybersave Yourself. Deze gratis online toolkit bevat filmpjes, teksten, flyers en ander materiaal dat aan te passen is naar jouw instelling. Daarnaast organiseren we security trainingen, is er een awareness community en publiceren we elk jaar een sectorrapportage over awareness bij onderwijs- en onderzoeksinstellingen.

afbeelding met een telefoon en wiif logo en de tekst privacyveiling
Voorkant Privacyveiling

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties