Rosanne Pouw
Ik ben Product Manager van Cybersave Yourself, de awareness toolkit voor… Meer over Rosanne Pouw

Ben je trots op jouw instelling en wil je meer kennis delen met vakgenoten? Dankzij een digitaal platform zoals LinkedIn wordt het veel makkelijker om verbinding te zoeken en je netwerk uit te breiden. Dat is positief! Juist in de sector onderwijs- en onderzoek is het belangrijk dat we elkaar weten te vinden, om beter samen te werken en onze cyberweerbaarheid te vergroten.
LinkedIn is inmiddels een sociaal netwerk geworden, wat naast voordelen ook een aantal privacy- en securityrisico’s met zich meebrengt. In dit artikel lees je meer over deze risico’s en wat je kunt doen om zichtbaar én veilig te zijn op LinkedIn.
Op basis van de profielen, de manier waarop je LinkedIn gebruikt en welke privacy instellingen je kiest, is er veel informatie openbaar te vinden op LinkedIn. Mensen kunnen zo snel te weten komen voor wie je werkt, met wie je werkt en ook informatie over wat voor soort software of technologie je organisatie gebruikt.
Vacatures zijn openbaar, dus is ook af te leiden wanneer er een nieuwe medewerker start en in welke functie. Elk ‘ik heb een nieuwe functie’ bericht betekent ook dat ze weten wanneer een medewerker vertrekt. LinkedIn bevat zo veel informatie waar markteers en recruiter hun voordeel mee doen. Maar cybercriminelen en oplichters verzamelen ook informatie en gebruiken die voor gerichte phishingcampagnes, identiteitsdiefstal, bedrijfsspionage en meer. Hieronder vindt je tips hoe je dat veilig en privacyvriendelijk doet.
Het toepassen van deze tips hangt samen met hoe je LinkedIn inzet. Als dit een belangrijk kanaal is voor jou, dan kan betalen voor een premium account de moeite waard zijn. Bij een premium account kun je bijvoorbeeld anoniem andere profielen bekijken. Voor organisaties die wel zichtbaar willen zijn en tegelijkertijd de risico’s willen beperken kan het lonen om een social media strategie in te zetten. Daarbij zijn een aantal medewerkers bewust zichtbaar en vindbaar. Zij worden extra getraind in de kansen en risico’s zodat zij de kennis en middelen hebben om dit veilig te doen.
Ben je geen LinkedInfluencer en vindt je het prima om wel actief maar niet zichtbaar te zijn op LinkedIn, kies dan bewust voor het minder delen van informatie.
De privacy instellingen zijn een goede plek om te beginnen. Net als bij andere social media accounts staan de privacy instellingen standaard ingesteld.
Om de instellingen van je LinkedIn account te bekijken:
Loop door de instellingen heen en pas ze aan naar jouw voorkeuren. Als je weinig netwerkt is het voldoende om je account alleen zichtbaar te maken voor mensen die je al kent, en bijvoorbeeld je profielfoto en functietitel te verbergen op je openbare profiel.
Je openbare profiel is zichtbaar voor iedereen, en ook doorzoekbaar en vindbaar voor zoekmachines. Ook als je een openbaar profiel hebt kun je de hoeveelheid informatie beperken. Wat voorbeelden:
Via LinkedIn kun je een connectieverzoek versturen of ontvangen. Het is niet verplicht om dit verzoek te accepteren. De verzender krijgt geen bericht als je hun verzoek afwijst dus je kunt deze verzoeken gerust weigeren.
Door connectieverzoeken goed te bekijken kun je beoordelen of mensen oprecht in jouw vakgebied en werk geinteresseerd zijn, of dat zij andere bedoelingen hebben. Recruiters, verkopers, oplichters en nepaccounts kun je missen als kiespijn.
Als iemand een ‘connectie’ is, hebben ze ook toegang tot je volledige profiel, en meer informatie. Het loont daarom om verzoeken zorgvuldig te bekijken. Wat manieren om het koren van het kaf te scheiden:
Met een sterk wachtwoord (langer dan 12 tekens, nog langer is beter) dat je alleen voor LinkedIn gebruikt (uniek) voorkom je dat je account gehackt wordt. Stel multi factor authenticatie in zodat als je wachtwoord gekraakt wordt, anderen niet in kunnen loggen. Gebruik een wachtwoordmanager om je hierbij te helpen.
Denk goed na welke profielfoto je gebruikt. Door een omgekeerde zoekopdracht kan iemand andere profielen van jou vinden waar je dezelfde foto gebruikt. Bijvoorbeeld op andere social media platforms, maar ook in nieuwsbrieven en websites. Daar is nog meer informatie over jou te vinden. Gebruik daarom een unieke foto. Wil je liever niet zichtbaar in beeld, gebruik dan een avatar of andere afbeelding waarbij je niet herkenbaar in beeld bent.
Regelmatig een bericht posten vergroot je bereik. Daarin kun je onderscheid maken tussen wat je wel en wat je niet post. Deel geen berichten over:
Houd rekening met de timing: schrijf bijvoorbeeld niet dat je op vakantie bent op het moment dat je in het buitenland zit. Of dat je bezig bent met een grote crisisoefening met al je security collega’s. Criminelen kunnen op deze momenten makkelijker hun slag slaan. Het is beter om dit soort berichten pas te plaatsen als het moment voorbij is.
Waar schrijf je dan wel over?
Als je netwerkt en zichtbaar bent, kan dat je kwetsbaarder maken voor cybercrime. Met deze tips kun je een bewuste keuze maken in wat je wel en niet laat zien, om deze risico’s beter in de hand te houden.
De afbeelding uit de header: Greg Bulla on Unsplash
Ik ben Product Manager van Cybersave Yourself, de awareness toolkit voor… Meer over Rosanne Pouw
Dit artikel heeft 1 reactie
Als lid van SURF Communities kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, vertel iets vanuit je vakgebied of stel vragen.
Beste Rosanne,
ik zou dit artikel graag delen op Linkedin. :)
Zijn er plannen om hier ook een officiële SURFpost van te maken?
1 Praat mee