Franka van de Wijdeven
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
Een van de knelpunten bij het organiseren van toegankelijke toetsen en examens is draagvlak van betrokkenen. Daarbij gaat het om draagvlak van iedereen die betrokken is bij de keten voor toetsing en examinering, zoals docenten, examencommissies, opleidingscommissies en ook externe toetsleveranciers. Hoe organiseer je draagvlak? Het DINAMO-model helpt je daarbij.
Toetsen en examens zijn niet altijd toegankelijk voor iedereen, bijvoorbeeld voor studenten met een ondersteuningsvraag. Uit de Monitor beleidsmaatregelen hoger onderwijs 2021-2022 blijkt dat in het hoger onderwijs 34 procent van de studenten een functiebeperking heeft, waarvan 39 procent belemmering ervaart tijdens de studie (Van den Broek, Termorshuizen & Cuppen, 2022). Een aanzienlijk deel van de groep studenten met een functiebeperking gebruikt voorzieningen bij toetsing, namelijk 42 procent. Van studenten met een ondersteuningsvraag, vanwege een bijzondere omstandigheid, maakt bijna 20 procent gebruik van aanpassingen van toetsen. Deze cijfers laten zien dat voor veel studenten toetsen niet van zichzelf volledig toegankelijk zijn.
Volgens het DINAMO-model van Metselaar zijn drie aspecten bepalend voor de bereidheid om een verandering te bewerkstelligen, namelijk:
In de handreiking ‘Draagvlak creëren voor toegankelijk toetsen en examineren’ wordt uitgebreid ingegaan op het DINAMO-model. Het geeft je inzicht in de belangrijke aspecten en welke actoren daarbij van belang zijn. De leden van het netwerk Toegankelijk Toetsen en Examineren gingen eerder ook met het DINAMO-model aan de slag. Deze gegevens kun je als startpunt gebruiken en verder uitwerken. In de handreiking zijn verder best practices opgenomen en tien tips die je daarbij helpen.
Het netwerk Toegankelijk Toetsen en Examineren is voor professionals uit het hoger onderwijs en het mbo, zoals leden van de examencommissies, examinatoren, toetsmakers, beleidsmedewerkers en andere functionarissen die zich bezighouden met toetsbeleid, -organisatie, -ontwikkeling en -aanpassing.
Lees meer over het netwerk Toegankelijk Toetsen en Examineren en mogelijkheid om aan te sluiten.
Als communicatieadviseur bij het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs… Meer over Franka van de Wijdeven
0 Praat mee