Experimenteren met EdTech - wat kunnen we leren van Avans?

Investeren in onderwijsinnovatie. Hoe doe je dat? En waar begin je? Avans startte een community waar innovatieve ideeën gedeeld kunnen worden tussen docenten, medewerkers en studenten. De werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie ging bij Avans op onderzoek uit als onderdeel van hun onderzoeksproject. In dit project staat de vraag centraal: Hoe innoveer en experimenteer je in het hoger onderwijs met Educatieve Technologie (EdTech)? In deze blog het voorbeeld van Avans.

VONK onderwijsinnovatie

Avans investeert in onderwijsinnovatie met behulp van VONK: een plek waar innovatie en onderwijs samenkomen en waar mensen het verschil maken. Op het moment dat iemand een innovatief idee heeft, kan dit gedeeld worden met de VONK community. Deze community bestaat uit docenten, medewerkers en studenten en heeft als doel om ideeën voor vernieuwend onderwijs tot leven te brengen. Vanuit de community bekijken ze het innovatieve idee en geven aan wat zij ervan vinden en of er al eerder ervaringen mee zijn opgedaan. Op het moment dat de community enthousiast is over het idee komt er een innovatiecoach in beeld. Deze innovatiecoach helpt bij het verder uitwerken van het idee en regelt alles wat daarvoor nodig is, zoals uren en inzet van studenten. Vervolgens kan er een kleinschalig experiment gestart worden om de gemaakte aannames te toetsen. Aan het einde van dit experiment wordt er gekeken naar de uitkomsten en de mogelijke vervolgstappen. Zo kan een idee worden opgeschaald of kan er verder geëxperimenteerd worden.

Community of practice

Naast de eerder genoemde innovatiecoaches zijn er bij Avans ook ICT- en onderwijs (ICTO) coaches. Zij helpen docenten op een didactisch verantwoorde manier digitaal les te geven. De coaches werken in een ‘community of practice’. Hierin wisselen zij hun kennis en ervaringen uit en ontwikkelen ze een gezamenlijke visie op nieuwe digitale mogelijkheden binnen de onderwijsinstelling.

Avans laat zien dat je samen verder komt dan alleen. Er wordt vanuit de hogeschool geïnvesteerd in onderwijsinnovatie door genoeg ondersteuning te bieden aan mensen met innovatieve ideeën en door een community te bouwen waar ervaringen uitgewisseld kunnen worden en van elkaar geleerd kan worden.

Meer weten

Wil je meer weten over de manier waarop Nederlandse hoger onderwijsinstellingen innoveren en experimenteren met EdTech? Lees dan de publicatie ‘Avontuurlijke samenwerkingen: EdTech modellen van experimenten tot toepassing‘ van de werkgroep EdTech. Of lees het vorige blog uit deze reeks ‘wat kunnen we leren van Fontys’. Houd de website in de gaten, want er volgen nog meer blogs!

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen