Praktijkvaardigheden leren met technologie
Deze community is opgericht door de werkgroep Digitaal Onderwijs in Praktijkvaardigheden (DOiP) van het Versnellingsplan. De werkgroep bestaat sinds 2020 en is opgericht toen tijdens de pandemie het vraagstuk naar voren kwam hoe digitaal praktijkvaardigheidsonderwijs gerealiseerd moest worden. Deel je ervaring of praat met ons mee op LinkedIn!
Praktijkvaardigheden leren met technologie
In alle curricula in het hoger onderwijs zit een steeds groter deel vaardigheden. Deze vaardigheden hebben de studenten nodig om wendbare professionals worden. Denk hierbij aan algemene vaardigheden zoals presenteren maar ook beroepsspecifieke vaardigheden als een intakegesprek voeren, intuberen of een complexe machine aansturen.
Ook bij vaardigheidsonderwijs kan technologie inzetten een meerwaarde hebben voor het onderwijs. Een voorbeeld hiervan is VR, waarbij je extra oefenmogelijkheden kan creëren en feedback kan geven zonder dat de docent aanwezig hoeft te zijn.
De technologie en evidence op dit gebied is nog erg in ontwikkeling waardoor het extra belangrijk is dat kennis gedeeld wordt.
Door middel van deze community willen wij verbinding creëren tussen docenten, onderzoekers en ondersteuners, waardoor zij hun kennis kunnen delen en bij uitdagingen advies kunnen inwinnen, om uiteindelijk zo effectief mogelijk digitaal vaardigheidsonderwijs te realiseren. Praat met ons mee in de LinkedIn groep!
We richten ons op kennisdeling op de vele uitdagingen die je tegenkomt als je digitaal vaardigheidsonderwijs gaat vormgeven:
- didactiek
- technologie
- opschalen van experimenten
Meer informatie over de werkgroep Digitaal Onderwijs in Praktijkvaardigheden is te vinden op de website van het versnellingsplan.
Ben jij bezig met digitale praktijkvaardigheden? Of wil je op de hoogte gehouden worden van de initiatieven binnen dit onderwerp? Sluit je dan aan bij de community. Voor vragen en/of opmerkingen kun je een mail sturen naar Esther.vanderlinde@surf.nl