Samenwerken aan AI in het onderwijs - OWD20 terugblik

Gaat artificiële intelligentie (AI) het onderwijs compleet veranderen? En hoe moeten we daar als onderwijs sector mee omgaan? Kijk nu de sessie 'Samenwerken aan AI in het onderwijs' op de Onderwijsdagen terug!

Dit jaar zagen de SURF Onderwijsdagen er compleet anders uit. Geen 1000+ professionals in 1931 Den Bosch, maar een handjevol sprekers en een uitgebreide video-ploeg. De OWD20 gaan online!

Hoe gaat AI het onderwijs veranderen? En wat is er dan nodig om AI in het onderwijs toe te passen? We zien en horen steeds meer over AI in het onderwijs en tijdens deze sessie werden al deze vragen voorgelegd aan 4 gasten, met ieder een eigen perspectief en expertise.

Te gast waren:

  • Ron Augustus, chief innovation officer bij SURF;
  • Inge Molenaar, assistant professor educational sciences van de Radboud Universiteit;
  • Wilco te Winkel, informatiemanager bij de Erasmus Universiteit en voorzitter van de special interest group AI in Education;
  • Ewoud de Kok, CEO en oprichter van de edtech scale-up FeedbackFruits.

Dat AI eraan komt en effect gaat hebben op het onderwijs, blijkt onder de gasten en de kijkers buiten kijf te staan.

Zeker de jongeren die de komende jaren naar het mbo, hbo en wo komen zijn nog verder opgegroeid met slimme technologie dan de huidige studenten. En op het primair en voortgezet onderwijs worden adaptieve leermiddelen al regelmatig ingezet.

Overzicht van een menti-meter poll. De meeste deelnemers vinden dat we AI niet mogen missen als nieuwe ontwikkeling.
De mentimeter tijdens de sessie.

Gedurende 25 minuten passeert van alles de revu. Het belang van interdisciplinaire samenwerking is een terugkerend thema. Ook de samenwerking met lokale (Nederlandse) ed-tech bedrijven in plaats van Amerikaanse grootmachten is daar belangrijk.

We zullen als sector ons samen op dit vlak moeten ontwikkelen. En daarbij ook de waarden en normen die we belangrijk vinden verankeren in de processen en algoritmes. Ethische frameworks kunnen daarbij helpen.

Alle gasten kunnen zich er in ieder geval in vinden dat menselijke interactie voorop hoort te staan in het onderwijs. En AI kan daar aan bijdragen door tijd en energie vrij te maken voor waardevolle menselijke interactie.

Al met al is AI in het onderwijs een bijzondere tak van sport. De combinatie van publieke en private partijen, evenals de mogelijke impact, maakt het een complexe markt om in samen te werken.

Aan het einde van de sessie, gaven de deelnemers nog een uitsmijter.

Ewoud de Kok: "Laten we denken in co-creatie in plaats van polarisatie. ... Zodat we iets kunnen neerzetten waar we later trots op kunnen zijn."

Inge Molenaar: "Je kunt AI op heel veel verschillende manieren inzetten in het onderwijs. Het is vooral heel belangrijk dat het onderwijs de regie zelf in handen gaat nemen."

Wilco te Winkel: "Kom in verbinding met elkaar, maar ook intern met docenten en studenten. Dat we als sector naar voren stappen en aan het roer komen. Om de ontwikkelingen van AI in ons voordeel te doen komen"

Ron Augustus: "Wellicht kan SURF hier een rol spelen om de uitwisseling samen met de SIG mogelijk te maken. Blijf experimenteren. Omarm het, zorg wel dat de kaders van de ethiek ook ingevuld zijn."

Met als laatste oproep om ook open met elkaar delen. Om kennis uit te wisselen en te zorgen dat we leren van elkaar.

-

Wat denk jij? Wat is er allemaal belangrijk en urgent in de toepassing van AI in het onderwijs?

Praat mee in de comments, benader de sprekers, sluit je aan bij de SIG-AI of mail ons bij SURF (op AI-info@surf.nl).

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties