Thema-ochtend op 6 juni: evidence-based inzetten van Learning Analytics, AI en EdTech

De inzet van Learning Analytics, AI-tools en EdTech groeit snel in het onderwijs. Maar hoe weet je of deze technologieën daadwerkelijk bijdragen aan beter onderwijs? En hoe zorg je ervoor dat je ze verantwoord en evidence-informed implementeert? 

Tijdens deze themaochtend van de Special Interest Group Learning Analytics (SIG LA) staat de evaluatie van EdTech en Learning Analytics centraal. Je krijgt inzicht in: 

  • waarom evalueren van deze tools essentieel is, 
  • hoe je dat gestructureerd aanpakt, 
  • én hoe je je eigen praktijk kunt spiegelen aan voorbeelden uit het veld.

Voor wie? 
Deze bijeenkomst is bedoeld voor professionals uit het mbo, hbo en wo die werken aan onderwijsinnovatie, studiedata, Learning Analytics of de inzet van EdTech. Ook medewerkers van EdTech-bedrijven zijn van harte welkom. Of je nu docent, onderzoeker, beleidsadviseur, IT’er, projectleider of ontwikkelaar bent: je bent van harte uitgenodigd om kennis en ervaring uit te wisselen. 

Met bijdragen van:

  • Anouschka van Leeuwen (Universiteit Utrecht) – over het ontwerpen en evalueren van interventies in Learning Analytics. De UU ontwikkelde onder haar leiding een heldere procedure voor dit proces. 
  • Nils Siemens (Hogeschool van Amsterdam) – over het beleidskader voor Learning Analytics aan de HvA en hoe dat bijdraagt aan opschaling en verantwoorde toepassing. 
  • Manika Garg (De Haagse Hogeschool) – presenteert het Nederlandse Evidence-informed Evaluation of EdTech (3E) framework. Dit raamwerk ondersteunt instellingen en leveranciers bij het gezamenlijk beoordelen van EdTech vanuit gedeelde uitgangspunten. Manika laat zien hoe het framework ook kan worden toegepast op Learning Analytics. 

Wat kun je verwachten? 

  • Inspirerende lezingen 
  • Praktische voorbeelden van evaluatie in de onderwijspraktijk 
  • Een interactieve postermarkt – ook jij kunt een case inbrengen! 
  • Gezamenlijke reflectie op wat nodig is om verder te komen met evidence-informed werken in het onderwijs 

🎯 Heb jij een Learning Analytics-project of EdTech-implementatie die je hebt geëvalueerd of wilt evalueren? Lever dan een poster aan! Posters (A1) beschrijven een praktijkvoorbeeld, inclusief de onderzoeksvraag, aanpak en evaluatiemethode. 

Praktische informatie:
📅 Datum: vrijdag 6 juni 2025 
🕤 Tijd: 09:30 – 13:00 uur (inclusief lunch) 
📍 Locatie: SURF, Utrecht (fysieke bijeenkomst – geen online deelname mogelijk) 
 

📌 Belangrijk: dit evenement gaat door bij voldoende aanmeldingen. 
✍️ Aanmelden kan via https://edu.nl/fwcyh . 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties