Congres “Virtually Real 2021” Een bijeenkomst over AR en VR in het hoger onderwijs

Op vrijdag 12 november 2021 organiseert de SIG Virtuality, een netwerk voor kennisdeling in het Hoger Onderwijs, op de Christelijke Hogeschool te Ede een dag met een serie workshops rond VR/AR.

Op deze landelijke dag zullen docenten en ontwikkelaars in het HO elkaar ontmoeten om de kansen te ervaren rond Virtual Reality en Augmented Reality, tegenwoordig samengevat in de term XR (extended reality).

Het thema is Virtually Real 2021: wat kan XR technologie ons in het onderwijs geven nu we naar intensiever (online) onderwijs toe moeten? Is VR bijvoorbeeld een aanvullende oplossing voor offline praktijkonderwijs? Welke ontwikkelingen zijn er op dit gebied en wat kunnen we concreet van (online) 3D technologie verwachten? Waar zien we het gebruik van simulaties en gaming rond en met XR?

Op deze dag komen niet alleen deze vragen aan bod, maar ook zullen de deelnemers een groot aantal toepassingen in het onderwijs kunnen ervaren. Met presentaties en demonstraties wordt weer duidelijk dat het gebruik van deze technologie een duurzame plek in het onderwijs heeft gekregen, op kleine schaal maar met grote impact.

Voor aanmelden: Inschrijflink (gratis deelname) INSCHRIJVING IS GESLOTEN

Voor programma: zie hieronder (inclusief plattegrond

Er zullen de hele dag door video - opnames worden gemaakt, die komen t.z.t hier (een beschermd SIG kanaal) te staan in het kader van kennisdeling.

Overige vragen: XRcongres@che.nl

 

PROGRAMMA

9.45 uur Inschrijving en ontvangst Hoofdgebouw CHE / Collegezaal 1.009

10.30 uur Opening en welkom door Jan Hol (Voorzitter van het College van Bestuur CHE)

10.45 – 11.15 uur Keynote door Pieter van Gorkom

(Docent minor Zorg en Technologie, en toepasser virtual reality in de onderwijspraktijk, Fontys Eindhoven)

11.15 - 12.30 uur Intro’s en vier presentaties van toepassingen in het HO

1. Virtuele Kleuterklas (RUG, Gert Jan Verheij)

Kleuterklassen zijn voor sommige studenten aan de academische pabo de lastigste stageplek. In een virtuele lesomgeving van de Rijksuniversiteit Groningen oefenen ze strategieën voor klassenmanagement en krijgen ze snel feedback.

Meer info: https://www.aob.nl/nieuws/virtuele-kleuters-huilen-niet/

2. 360 gradenvideo in het onderwijs: een realistische ervaring in de wijkzorg (Maastricht University, Nynke de Jong)

Meer info: https://youtu.be/7rGpLIw7sDI

3. Virtuele Practica (WUR / LabBuddy, Harry Bitter / Koos van der Kolk)

Dit project is opgezet om bèta-studenten in een veilige omgeving praktische vaardigheden te laten oefenen. Met 3D-virtual reality (3D-VR) kunnen studenten laboratoriumhandelingen oefenen in een virtuele maar natuurgetrouwe omgeving. Zo komen ze beter voorbereid het fysieke laboratorium of de practicumzaal binnen.

Meer info: https://www.surf.nl/virtuele-practica-vip

4. AugMedicine: Transplant Cases (Leiden University, Thomas Ginn)

CT-scans zijn een belangrijke tool om het lichaam van een patiënt te onderzoeken. Maar het is voor beginners moeilijk om de ruimtelijke relatie te begrijpen tussen de tweedimensionale scans en de driedimensionale werkelijkheid. Deze app combineert de scans met een 3D-model van het lichaam, zodat professionals CT-scans sneller en beter leren te begrijpen.

12.30 - 14.00 uur LUNCH en ONTMOETING Food plein

12.30 - 15.30 uur Twee pleinen met bedrijven en met bovenstaande demo’s

PLEIN Begane grond

Lokaal 0.167 De mixed reality oplossingen van Recreate (https://recreate.nl/)

Het bedrijf Recreate uit Rijssen is al jaren bezig met hoogwaardige oplossingen te maken voor B2B, voor Virtual, Augmented en Mixed Reality. Ze hebben diverse eigen producties gemaakt en ondersteunen vanuit Microsoft technologie vragen van bedrijven. Zoals een training voor de motorvoertuigtechniek en haar branche organisatie. Ervaar van dit bedrijf de mogelijkheden via de hololens.

Lokaal 0.167 AugMedicine: Transplant Cases (Leiden University, Thomas Ginn)

Lokaal 0.163 360 gradenvideo in het onderwijs (Maastricht University, Nynke de Jong)

PLEIN verdieping 1

Een game plein

Heb je nog niet eerder een bril opgehad? En ken je de AR applicatie van Nationale Nederlanden die je in een schilderij laat lopen? Op dit plein kun je zelf VR ervaren met een Oculus Rift en zo even ontspannen op de dag terugkijken. Je kunt een goede game bekijken of 3D / virtueel leren ontwerpen/vormgeven, met een innovatief tekenprogramma. Ook zijn er brillen met specifieke applicaties, zoals De Reis van de Aardappel en een kennismaking met een 3D klaslokaal van Aeres Tech.

Lokaal 1.167 Aryzon World: het platform van OpenUpTechnologies / Aryzon (https://www.aryzon.com/)

In dit platform, ontworpen in Ede, kunnen deelnemers met diverse devices de kracht van Augmented Reality ervaren. Dit platform staat ook ter beschikking van CHE studenten en zal breder in het onderwijs toegepast worden. Eind dit jaar willen beide bedrijven wereldwijd hun platform met device beschikbaar maken.

Lokaal 1.167 Virtuele Practica (WUR / LabBuddy, Harry Bitter / Koos van der Kolk)

Lokaal 1.165 Virtuele Kleuterklas (RUG, Gert Jan Verheij)

14.00 - 15.30 uur: Workshop sessies (simultaan / carrousel, eerste en tweede verdieping)

Collegezaal 1.009 (hoofdgebouw) Panelgesprek didactiek en effectiviteit (met Pieter van Gorkom en Henk Stomphorst) o.l.v. Wim Trooster

Collegezaal 1.151 Groepsgesprek over Techniek, logistiek, ondersteuning, implementatie en duurzaamheid (Harry Bitter / Koos van der Kolk, WUR / LabBuddy) o.l.v. Wouter van Grootheest

15.30 - 16.00 uur Plenaire afsluiting met een borrelkar BG

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 1 reactie