Het groeiend aanbod van activerende onderwijsruimtes en technologie voor hybride onderwijsvormen is een goede zaak, maar hiermee wordt bovenstaand probleem niet automatisch opgelost. In sommige gevallen geldt zelfs het tegendeel. Het is immers verre van optimaal om in een duur technologierijk leslokaal met flexibel meubilair twee uur een traditioneel hoorcollege te geven, hoe boeiend die docent de leerstof ook aanbrengt. Dubbel jammer wordt het wanneer een collega precies op datzelfde moment die activerende onderwijsruimte had willen gebruiken om groepswerk te faciliteren…
Een goede onderwijsruimte is een onderwijsruimte die naast een aantal objectieve infrastructurele elementen zoals verlichting, verluchting en akoestiek ook aansluit bij de gewenste leeractiviteit(en) van de docent. Concreet betekent dit dat de roosteraars van vandaag bij het toewijzen van onderwijsruimtes beter niet alleen rekening houden met de veelgebruikte parameters capaciteit en nabijheid, maar ook met de gewenste leeractiviteit(en) en de beschikbare technologie in een onderwijsruimte.
Precies om deze reden voorziet het ‘Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT’ in de Toolkit Blend je onderwijs een instrument om je onderwijsruimtes te inventariseren en de best mogelijke onderwijsruimte te selecteren voor je docenten.
Dit instrument is eenvoudig in gebruik.
Om het geheel overzichtelijk te houden hebben we vanuit de Special Interest Group Learning Spaces gekozen voor zes types van leeractiviteiten (kennisverwerving, onderzoek, samenwerken, discussie, oefenen en productie) en vier types van technologie (presentatie, samenwerken, simulatie en multi-locatieleren). Samen dus goed voor tien parameters waarmee je naar believen onderwijsruimtes kan inventariseren en selecteren.
Met dit instrument kan je dus slimmer roosteren en de aangeboden onderwijsruimtes beter laten aansluiten op de noden van je docent.
Dankzij het bijgeleverd excel-document kan je deze tien parameters bovendien gemakkelijk aanpassen of uitbreiden volgens de noden van je eigen instelling en zet je in het domein van onderwijslogistiek een flinke stap vooruit naar een duurzame implementatie van blended leren.
- Laurillard, D. (2012). Teaching as a design science: building pedagogical patterns for learning and technology. Routledge.
- Last, B. (2022). Blended learning: Van vast roosteren naar flexibel reserveren. https://www.linkedin.com/pulse/blended-learning-van-vast-roosteren-naar…
2 Praat mee