Nieuwsbrief SIG Learning Spaces april 2021

Beste lezer.
Een paar keer per jaar verschijnt er een SURF SIG Learning Spaces nieuwsbrief naar belangstellenden die zich opgegeven hebben voor een emailbestand bij SURF. 
Voor de volgers van de communitywebsite zetten we deze nieuwsbrief ook hier online. Het biedt een overzicht van wat de laatste maanden in gang gezet is binnen de community Learning Spaces aan activiteiten en kennisdeling. 

In oktober van het vorige jaar schreven we: “Covid-19 heeft nog steeds veel invloed op de maatschappij en het hoger onderwijs. Na de zomervakantie konden de onderwijsinstellingen weer open maar met een veel lagere capaciteit. Naast fysiek onderwijs, online onderwijs was er steeds meer aandacht voor hybride onderwijs met hybrid classrooms.”

Ondertussen is de term hybrid classroom verder ingeburgerd en in het hoger onderwijs verstaan we hier onderwijs onder dat tegelijkertijd online en fysiek wordt gegeven in een ruimte. Binnen veel instellingen is er nagedacht hoe we deze ruimtes voor hybride onderwijs gaan inrichten en hoe we er onderwijs in gaan geven. Dit is dan ook een belangrijk onderwerp van deze update, naast ander nieuws, zoals de nieuwe website over Learning Spaces.

Resultaten enquête Hybrid Virtual Classroom | rapportage
Eind vorig jaar hebben we een enquête uitgezet over het gebruik en de inrichting van hybrid virtual classrooms. De resultaten van 32 instellingen zijn uitgewerkt in een rapport. Het rapport geeft inzicht in hoeveel en hoe de instellingen hybride ruimtes hebben ingericht en welke namen zij deze ruimtes geven. Ook bevat het een aantal foto’s van zalen en bevat het nog veel meer gegevens. Zie alle resultaten via Communities.surf.nl/learning-spaces.

Expertmeeting Hybrid Virtual Classrooms | 9 maart 2021
Hoe richt je eenvoudig een hybrid of virtual classroom in? Hoe kom je tot een ontwerp? Welke producten heb je nodig en wat is het financiële plaatje? In deze expertmeeting hebben we ervaringen en oplossingen uitgewisseld met andere AV- en IT-experts zodat je op basis van gefundeerde kennis keuzes kan maken voor je eigen instelling. Naast AV en IT zaken zijn er ook voor alle betrokkenen bij een Hybrid Classroom nuttige informatie uitgewisseld.
Was je niet aanwezig dan kun je de belangrijkste zaken die zijn behandeld teruglezen in het  verslag: Hybride Virtual Classroom door de ogen van de AV- en IT-experts maar interessant voor alle betrokkenen

Goed hybride onderwijs: tips & tricks | webinar 12 maart 2021
In dit webinar hebben we bij docenten en studenten ervaringen opgehaald met hybride onderwijs. Zij gaven praktische tips en tricks die helpen bij het ontwerpen en geven van hybride onderwijs vanuit een Hybrid virtual classroom. Ook alle deelnemers hebben tips uitgewisseld tijdens de break-out. Alle tips zijn verzameld in het verslag van dit webinar: Tips voor goed hybride onderwijs - Highlights uit het webinar op 12 maart 2021.

De nieuwe website SURF Learning Spaces
De belangrijkste informatie over learning spaces hebben we verzameld in een website: www.surf.nl/learning-spaces. Het bevat informatie over alle stakeholders die betrokken zijn bij het ontwikkelen en gebruiken van innovatieve onderwijsruimtes, een overzicht van type onderwijsruimtes en informatie over hoe je zorgt voor docent engagement. Daarnaast bevat ze een overzicht van belangrijkste publicaties.

Vraagbaak online onderwijs en Learning Spaces
Ook bij de Vraagbaak online onderwijs was aandacht voor Learning Spaces. Kernteamlid Digna van den Broek vertelde hierover in een koffie break: “Voor mij geldt ook: als ik al die tafeltjes achter elkaar zie staan dan zie ik geen individuen, maar eerder één klas. Het zegt iets over mijn beleving. En die beleving maakt mede het onderwijs." Lees en bekijk de Koffie break met Digna van den Broek: Lokalen anders inrichten: goed voor de student én docent.

Onderzoekersmeeting Learning Spaces
Een van de pijlers voor de komende jaren van de SIG Learning Spaces is het stimuleren van onderwijskundig onderzoek en doen van pilot met betrekking tot innovatieve learning spaces. In dit kader organiseren we op 17 mei een verkennende brainstormsessie met enkele genodigden. Doel daarvan is tweeledig: enerzijds willen we de balans opmaken (wat weten we al, waar staan we), anderzijds willen we inventariseren waar nog vragen liggen (wat weten we nog niet, wat willen we graag weten). 
Heb je een interessant onderzoek gedaan stuur ons dan een bericht.

Ook op het internationale vlak hebben we nieuws voor je:

Summit Innovative Learning Spaces | verslag 2020 en aankondiging 15-17 sept 2021
Het jaarlijkse internationaal congres Summit Innovative Learning Spaces is eind vorig jaar in Amsterdam georganiseerd, op 26 en 27 november. Een aantal deelnemers hebben hun indrukken weergeven in het verslag van de 2020 summit.
In september 2021 zal dit congres weer georganiseerd worden in Amsterdam: van 15-17 september. Hopelijk kan het ditmaal wel f2f zijn, maar er komt ook een online variant. Zie voor meer informatie dit artikel.

De kracht van Active Learning Classrooms @ Indiana University | verslag
Indiana University staat bekend om hun MOSAIC Initiative: een Indiana University breed programma dat innovatief klaslokaalontwerp, onderzoek en actief leren ondersteund.
Sinds vorig jaar heeft IU een compleet nieuw learning center, Innovation Hall, dat active learning faciliteert. Door de pandemie is het center nog niet vol in gebruik. Via een webinar hebben de trotse medewerkers een rondleiding gegeven, lees het verslag van deze onlinebijeenkomst van Michel Jansen.

5 jaar Mosaic project | verslag
Tijdens het Mosaic webinar “The Mosaic Initiative at Five Years”  van 19 febr 2021 werd bevestigd hoe belangrijk het is dat als men start met innovatieve onderwijsruimtes er ook aandacht is dat deze ruimtes goed gebruikt gaan worden.
10 jaar geleden had Indiana University al hun eerste innovatieve ruimte, die ook wereldwijd bekend is. Echter deze ruimte en de anderen die nog volgden werden niet optimaal gebruikt. Daarom ontstond 5 jaar geleden het idee om een programma te starten. Marij Veugelers volgde dit webinar en lees hier wat er in het Mosaic programma gebeurt en doe er je voordeel mee in je eigen instelling.

Docentprofessionalisering voor Active Learning Classrooms
Om Active Learning Spaces goed door docenten te laten gebruiken is een uitdaging. Door het speciale MOSAIC Initiative is dit bij Indiana University goed gelukt. Digna van den Broek deed mee met het webinar hierover en doet verslag.

Inspiratie op FLEXspace, internationale voorbeelden innovative learning spaces
Op de website FLEXspace.org kun je inspiratie op doen voor het inrichten van Learning Spaces. Er zijn voorbeelden van innovatieve ruimtes wereldwijd toegevoegd. Om te kunnen kijken moet je eerst een account aanmaken. Er staan ook Nederlandse voorbeelden op van de Universiteit Utrecht, NHL-Stenden, Universiteit van Amsterdam, Fontys en Wageningen Universiteit. Laat je inspireren door mooie voorbeelden.

Sluit je aan
Je kunt je aansluiten bij de Special Interest Group Learning Spaces door ons te volgen op de SURFcommunities. Hoe doe je dat?

  • SURF naar communities.surf.nl.
  • Log in met je instellingsaccount of maak een gastaccount aan.
  • Zet in je profiel een vinkje bij Stel mij via mail op de hoogte van nieuwe content in groepen en expertises die ik volg.
  • SURF nu naar de Community-pagina van de SIG Learning Spaces.
  • Klik op Volg deze groep.

Je kunt ook gemakkelijk zelf nieuwtjes en kennis over Learning Spaces delen met de community op dit platform.
Mensen attenderen op deze kwartaal update kan via www.surf.nl/blijf-op-de-hoogte-van-onderwijsinnovatie-met-ict.

Op een mooie toekomst met veel kansen voor innovatieve Learning Spaces!

Marij Veugelers (UvA en voorzitter SIG Learning Spaces) en Michel Jansen (SURF)

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties