Marjon Baas
Onderwijskundige met specialisatie open & online en digitaal toetsen.… Meer over Marjon Baas
De laatste jaren is er veel aandacht voor vakcommunity's rondom open leermaterialen. Ook binnen de stimuleringsregeling Open en Online. Ben je op dit moment betrokken bij een vakcommunity of ben je bezig met een voorstel voor de stimuleringsregeling? In deze blog vertellen we je over de belangrijke maar uitdagende rol van bruggenbouwers bij het cultiveren van vakcommunity's rondom open leermaterialen.
Doordat vakcommunity's lokale samenwerkingsverbanden zijn, zou dit de uitdagingen rond adoptie van leermaterialen kunnen wegnemen of in ieder geval kunnen minimaliseren. Want ondanks dat docenten via de vele repositories toegang hebben tot een voortdurend groeiend aantal open leermaterialen, blijft de adoptie hiervan beperkt. De voornaamste uitdaging relateert aan het vinden van materialen die relevant, up-to-date en van goede kwaliteit zijn (Admiraal, 2022). Vakcommunity's zouden dit probleem kunnen minimaliseren (Orr et al., 2015). Toch is de ontwikkeling van een vakcommunity die ontstaat vanuit een kleine groep van enthousiaste docenten tot een actieve breed gedragen community een uitdaging. Er is een voortdurende samenwerking vereist tussen instellingen om de omvang van de gebruikersgroep te vergroten, ondanks de socioculturele verschillen die er kunnen bestaan (Akkerman & Bakker, 2011). Coördinatoren spelen een belangrijke rol in dit kritieke aspect van cultivering, vooral bij community's waarin banden moeten worden aangeknoopt om verschillende lokale groepen (verschillende instellingen) tot één community (de vakcommunity) te verbinden (Wenger, McDermott, & Snyder, 2002). Bruggenbouwers is een term die vaak gebruikt wordt om deze coördinatoren aan te duiden die als brug fungeren tussen locaties, zoals tussen instellingen voor hoger onderwijs (Akkerman & Bakker, 2011). Deze bruggenbouwers hebben een waardevolle maar moeilijke rol met betrekking tot het overbruggen van grenzen.
In de landelijke vakcommunity SAMEN hbo Verpleegkunde is er onderzoek verricht naar deze rol van bruggenbouwers. De bruggenbouwers richtten zich op het vergroten van de gebruikersgroep en het realiseren van de benodigde (rand)voorwaarden om deze samenwerking te kunnen verduurzamen. Het doel van dit project was om op termijn een duurzame samenwerking met alle deelnemende instellingen rond het delen en hergebruiken van kwalitatieve leermaterialen binnen een actieve vakcommunity te realiseren. We hebben diverse data verzameld en geanalyseerd om inzicht te krijgen in de acties die de bruggenbouwers hebben uitgevoerd en met welke waargenomen impact. Op basis daarvan geven we enkele praktische aanbevelingen voor het optimaal ondersteunen van deze bruggenbouwers.
Aanbevelingen voor de rol van bruggenbouwers
De volgende aanbevelingen geven we mee voor de rol van bruggenbouwers om vakcommunity's rond open leermaterialen te cultiveren:
Concluderend waren de bruggenbouwers essentieel in het project SAMEN hbo verpleegkunde vanwege hun unieke positie en de taken die zij hebben uitgevoerd. Houd echter wel rekening met de uitdagingen die voortkomen uit deze rol en ondersteun je bruggenbouwers daar waar nodig.
Referenties
Admiraal, W. (2022). A typology of educators using Open Educational Resources for teaching. International Journal on Studies in Education (IJonSE), 4(1), 1-23. https://doi.org/10.46328/ijonse.60
Akkerman, S., & Bruining, T. (2016). Multilevel Boundary Crossing in a Professional Development School Partnership. Journal of the Learning Sciences, 25(2), 240–284. https://doi.org/10.1080/10508406.2016.1147448
Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011). Boundary Crossing and Boundary Objects. Review of Educational Research, 81(2), 132–169. https://doi.org/10.3102/0034654311404435
Oonk, C., Gulikers, J.T.M., Den Brok, J.M., Wesselink, R., Beers, B, & Mulder, M. (2020). Teachers as brokers: Adding a university-society perspective to higher education teacher competence profiles. Higher Education, 80, 701-718. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00510-9
Orr, D., Rimini, M., & van Damme, D. (2015). Open Educational Resources: A Catalyst for Innovation. OECD Publishing.
Prysor, D., & Henley, A. (2018). Boundary spanning in higher education leadership: Identifying boundaries and practices in a British university. Studies in Higher Education, 43(12), 2210–2225. https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1318364
Wenger, E., McDermott, R., & Snyder, W.M. (2002). Cultivating Communities of Practice. A Guide to Managing Knowledge. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.
Onderwijskundige met specialisatie open & online en digitaal toetsen.… Meer over Marjon Baas
0 Praat mee