Open conferenties in 2021 - een verslag

OEGlobal en OpenEd waren in 2021 de belangrijkste conferenties over open leermaterialen en open onderwijs. Op beide conferenties heeft SURF een presentatie gegeven over de Nederlandse Community aanpak.

In deze blog lees je ook een aantal inzichten die we hebben opgedaan bij deelname aan deze online conferenties.

titel dia: Supporting professional communities on OER. The dutch approach
www.youtube.com/watch?v=4b3q4_ln0PE

Vakcommunity’s zijn essentieel

In Nederland zetten we de vakcommunity’s (professional communities) met hun Big OER (Weller, M. (2010). Big and Little OER. In Open Ed 2010 Proceedings. Barcelona) centraal. Op deze wijze krijg je leermaterialen van hoge kwaliteit en breed gedragen binnen het hoger onderwijs. Die vakcommunity’s nodigen we uit om deel te nemen aan de stimuleringsregeling om zo ook funding te hebben om leermaterialen te ontwikkelen.

tekst: 3 levels of commuinties
Community's op 3 niveau's

Nationale OER-community

Daarnaast organiseren we samen met het werkveld een nationale community rond OER. Samen ontwikkelen we een nationale plek om leermaterialen te vinden: edusources. En ontwikkelen we stappenplannen met informatie en trainingen. Alle kennnisproducten tref je aan op www.surf.nl/starten-met-open-leermaterialen.

In contact komen met andere experts open leermaterialen kan via de Special Interest Group Open education.

Internationale community

We werken graag samen met en laten ons inspirerende voorbeelden uit andere landen. Dat is een belangrijke reden om deze conferenties te bezoeken.

Van 23 tot en met 25 mei 2022 zal in Nantes, Frankrijk, de fysieke versie van het congres OEGlobal plaatsvinden. De Nederlandse OER-community zal wederom deelnemen. Je kunt je nog aansluiten om zo ook je Nationale netwerk uit te bereiden. Zie de blog Ga jij ook naar Open Education Global in Nantes? voor meer informatie.

Insights

In deze blog zetten we een aantal inzichten die we op hebben gedaan bij OEGlobal en OpenEd 2021 op een rijtje.

Nationale community in Noorwegen

Ook in Noorwegen hebben zien de het belang van het samenwerken in een Nationale community. Margreta Tveisme gaf aan dat Open in Noorwegen nog niet de norm is. Ze ziet ook de kracht van Big OER in en memoreert dat kwaliteit van goed leermateriaal samengaat met een hoge ontwikkelkosten. Lees hun proposal: Norwegian Digital Learning Arena as a sustainable organization model.

Beleid is nodig

In de sessie Landscapes, maps and territories of open education policy - where do we go from here?, kwam naar voren dat beleid essentieel is. Op internationaal niveau zijn er richtlijnen die richting geven.

Daarnaast is er behoefte aan nationaal beleid en beleid op instelingsniveau.

pyramide met 3 niveaus beleid
Beleid op 3 niveau's

Een bootcamp over open tekstboeken

In het Encore+ project organiseren ze een tweedaagse bootcamp voor docenten die aan een open tekstboekproject werken of anderszins overwegen over te stappen op gratis cursusmateriaal. Het bootcamp, die een keer fysiek en twee keer online is aangeboden, is een samenwerking tussen de bibliotheek, Teaching Innovation en Learning Technologies.

Hun cursusmateriaal delen ze ook open via https://fhsu.edu/oer/otgp. En de lessons learned en tips en tricks tref je aan in hun presentatie.

Open Pedagogy

Studenten betrekken bij het ontwikkelen van leermaterialen is een veel gehoord onderwerp op de conferenties. Naast regulieren vakken hebben we ook gehoord over wedstrijden voor studenten waar ze content ontwikkelen en mooie prijzen kunnen winnen.

In Nederland krijgt Open Pedagogy ook steeds meer aandacht. Op vrijdag 11 maart organiseert de Vraagbaak Online onderwijs samen met de SIG Open education een webinar met de titel: Studentenbetrokkenheid vergroten met open pedagogy.

Sluit je aan

In Nederland kun je je aansluiten bij de community Open Education via https://communities.surf.nl/open-education .

En natuurlijk ben je ook welkom om aan te sluiten bij de Nederlandse delegatie die een bezoek gaat brengen aan OEGlobal 22 in Nantes. Ga jij ook naar Open Education Global in Nantes?

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties