In een uur durend theaterstuk, waarin het publiek zelf ook hun eigen cijfer voor Duits kon checken, wisten de studenten op humoristische manier duidelijk te maken hoezeer het leerlingvolgsysteem hun leven vooral negatief beïnvloedt. Het systeem voorziet in de registratie van allerlei negatieve dingen zoals 'boeken vergeten', 'huiswerk niet gemaakt', 'te laat', etc. Drie kruisjes en je mag nablijven. Stress.
Er is geen ontkomen aan het systeem en het achtervolgt hen zelfs thuis als er 's avonds cijfers worden gepubliceerd. Ouders lezen mee en in whatsapp-groepjes wordt meteen gedeeld als er cijfers bekend zijn. Een proefwerk verscheuren en het cijfer later aan je ouders vertellen als je ook een hoog cijfer op een ander vak hebt gehaald is er niet meer bij. En hoe goed slaap je eigenlijk als je om 22.00 uur ziet dat je een 2,6 had voor wiskunde? Stress.
De show werd afgesloten met een toepasselijke tekst op de muziek van de Red Hot Chili Peppers (Under the Bridge). Na de show gingen vier scholieren vanaf het podium met het publiek in gesprek onder leiding van Stijn Uittenbogaard van het Herman Jordan Lyceum in Zeist.
Het publiek ging naar huis met een boekje over dit onderwerp met quotes als 'Minstens 1 van je ouders reageerde binnen 2 minuten op een melding van Magister. Jouw ouders waren actief zeg!' en 'Je kwam 12 keer te laat en werd er 9 keer uitgestuurd. Volgens je ouders ben je een slechte leerling'.
Ook de app-recensies in de app-store liegen er niet om: 'Geeft je echt depressie en je ouders schreeuwen ook de hele dag tegen je, ik zou het niet downloaden. 1 ster'.
En bij het naar huis gaan, vraag je je af: bereiken we met zo'n controlemiddel niet een averechts effect in de ontwikkeling van onze pubers? Moeten we ze niet wat meer met rust laten? Hoe gaat het eigenlijk écht met ze?
Jaarlijks organiseert SETUP de Privacyrede in samenwerking met SURF. Ook het LAKS hielp mee met de totstandkoming van deze editie. De Privacyrede vond plaats in de Bibliotheek Neude in Utrecht.
0 Praat mee