Veelgestelde vragen
Bekijk hier de veelgestelde vragen over SURF Communities per thema.
Aanmelden en inloggen
- Hoe kan ik me aanmelden/inloggen op SURF Communities?
Inloggen kan met je instellingsaccount via SURFcontext of met eduID.
Lees hier hoe het werkt.
- Het lukt me niet (meer) om in te loggen op SURF Communities
Als inloggen niet lukt, neem dan contact met ons op via communities@surf.nl
Profiel en account
- Hoe kan ik mijn profiel aanpassen?
Nadat je bent ingelogd klik je rechtsboven op het pijltje naast je profiel en kies je ‘profiel bewerken’. Vul hier jouw foto, informatie en voorkeuren in.
- Wie ziet mijn profiel?
Jouw profiel is zichtbaar voor iedereen die is ingelogd op SURF Communities.
Communities
- Wat is een SURF Community?
Binnen SURF Communities kun je verschillende communities volgen. Dit zijn sub-communities op thema. Volg de communities van jouw interesse en blijf automatisch op de hoogte.
- Welke SURF Communities zijn er?
Bekijk hier het overzicht van alle SURF Communities.
Een artikel plaatsen
- Hoe plaats ik een artikel op SURF Communities?
Iedereen kan een artikel plaatsen op SURF Communities. Lees hier hoe het werkt.
- Hoe schrijf ik een goed artikel?
Een goed artikel nodigt uit om te lezen en is goed te begrijpen. Je artikel is al gauw prettig leesbaar als je deze adviezen ter hand neemt.
- Wat voor artikelen kan ik plaatsen op SURF Communities?
Op SURF Communities delen we kennis en ervaring over ICT-innovatie in onderwijs en onderzoek. Vertel bijvoorbeeld over een innovatieproject waar je aan werkt, publiceer inzichten uit onderzoek, deel tips uit een pilot die je hebt gedaan, stel een vraag aan de community of deel jouw visie over een onderwerp. Het doel is dat wel elkaar verder helpen bij ICT-innovatie.
- Waar vind ik een overzicht van mijn artikelen?
Op je profiel (Mijn account) pagina vind je alle artikelen die je hebt gepubliceerd. In het menu-item 'Mijn concepten’ vind je het overzicht van jouw opgeslagen en nog niet gepubliceerde artikelen.
Gebruik van afbeeldingen
- Hoe gebruik ik foto’s en afbeeldingen op een goede manier?
Gebruik alleen eigen foto’s en afbeeldingen, rechtenvrij materiaal of waar je toestemming voor hebt. Bekijk de vuistregels voor het gebruik van foto’s en afbeeldingen om te voorkomen dat je auteursrechten schendt.
- Aan welke voorwaarden moet de afbeelding voldoen?
Een afbeelding kan het beste in liggend/landschap formaat worden geupload.
Gebruik van video
- Kan ik ook een video plaatsen bij mijn artikel?
Het is alleen mogelijk om een YouTube video op te nemen in je artikel. Kies tijdens het publiceren ‘Video toevoegen’ en plak de link (embed code) naar de YouTube video in de balk.
Meldingen
- Hoe blijf ik op de hoogte van nieuwe artikelen op SURF Communities?
Als je een community of een auteur volgt, krijg je automatisch een wekelijkse melding per mail als er een nieuw artikel in de community of van die auteur is gepubliceerd.
Ben je ingelogd op SURF Communities, dan zie je een cijfer met het aantal nieuwe meldingen bovenaan de pagina bij je profiel.
- Hoe weet ik of iemand op mijn artikel heeft gereageerd?
Als iemand een reactie plaatst bij jouw artikel krijg je ook automatische iedere week melding hiervan per mail.
Ben je ingelogd op SURF Communities, dan zie je een cijfer met het aantal nieuwe meldingen bovenaan de pagina bij je profiel.
- Wil je geen geautomatiseerde mailings ontvangen?
Heb je geen behoefte aan het ontvangen van automatische meldingen, meld je dan af op je profielpagina via het menu-item: Profiel bewerken. Daar kan je je e-mail- en melding voorkeuren aanpassen.
Bereik artikel
- Kan ik zien hoe vaak mijn artikel is gelezen?
Je kan aan het oogje bovenaan een artikel zien hoe vaak een artikel gelezen is.
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn artikel veel gelezen wordt?
Een goed gelezen artikel is op de eerste plaats een goed geschreven artikel. Met deze tips maak je een prettig leesbaar artikel. Deel daarnaast het artikel ook op jouw eigen social media en reageer zowel op SURF Communities als op social media op reacties van lezers. Meer interactie verhoogt het bereik.
Regels en privacy
- Wie controleert de artikelen op SURF Communities?
Artikelen op SURF Communities worden geplaatst zonder tussenkomst van SURF. Het team achter SURF Communities checkt regelmatig de gepubliceerde artikelen en behoudt zich het recht om publicaties die niet in lijn zijn met onze huisregels te verwijderen.
- Welke regels gelden op SURF Communities?
We willen dat SURF Communities een prettige en inspirerende plek is. We vragen iedereen zich daarom aan onze huisregels te houden.
- Hoe gaat SURF communities om met mijn privacy?
Alles over privacy lees in je in onze privacyverklaring.
Een community starten/beheren
- Welke extra rechten heb ik als community-beheerder?
Beheer jij zelf een SURF Community, dan heb jij extra rechten om de Community te bewerken. Je kan dan kernteams en moderators aanpassen en artikel bovenaan zetten.
- Hoe haal ik het meeste uit mijn community?
Wees allereerst duidelijk in de omschrijving waar de community over gaat en wat je wilt bereiken. Door mensen te betrekken die ook kennis willen delen, te reageren op gepubliceerde artikelen, door leden uit te nodigen om te sparren, en door actief artikelen uit te lichten via jouw eigens social media kanalen bouw je aan een levendige en groeiende community.
- Hoe kan ik vanaf mijn eigen website verwijzen naar SURF Communities?
Leuk dat je naar ons wilt verwijzen op jouw website! Gebruik hiervoor het logo van SURF Communities.Wil je een feed van een community op je website tonen? Mail dan naar communities@surf.nl en wij helpen je verder.
Hulp en contact
- Hoe meld ik een storing of error op SURF Communities?
Stuur een mailtje naar communities@surf.nl met een omschrijving van het probleem.
- Waar kan ik tips doorgeven voor het verbeteren van dit platform?
Met jouw tips kunnen we SURF Communities verder verbeteren. Geef ze door via communities@surf.nl.
- Hoe kan ik hulp krijgen bij het gebruik van SURF Communities?
Heb je een vraag over SURF Communities die niet in deze FAQ staat? Stuur dan een mail naar communities@surf.nl. Wij helpen je graag verder.