AI als coach bij zelfregulerend leren: kansen en risico’s

Hoe kunnen AI-technologieën het zelfregulerend leren van studenten in het mbo, hbo en wo versterken? In dit webinar spreken drie experts over de mogelijkheden en risico’s. Ze vertellen hoe je AI creatief en kritisch kunt inzetten om studenten te ondersteunen bij het sturen van hun eigen leerproces. Daarnaast bespreken we de valkuilen van een te groot vertrouwen in AI-technologie.  

AI biedt mogelijkheden voor zelfregulerend leren in verschillende onderwijssituaties, zoals tijdens lessen, bij het maken van opdrachten en tijdens stages. Maar AI brengt ook risico’s met zich mee, zoals bias (vooroordelen) en hallucineren. Het is daarom belangrijk om altijd kritisch te kijken naar de output van AI-systemen.

In dit webinar krijg je inzicht in: 

  • De manieren waarop AI kan worden ingezet voor zelfregulerend leren in het mbo, hbo en wo.
  • Hoe je AI creatief en kritisch kunt gebruiken.  
  • Wat nodig is om AI verantwoord in te zetten ter bevordering van zelfregulering.  
     

Sprekers:

  • Derk Bransen, Co-Creatie Manager bij Education Lab NL | PhD
    Derk Bransen spreekt over de rol van AI bij zelfregulerend leren. Hij presenteert praktijkvoorbeelden van AI-tools die studenten kunnen ondersteunen in het reguleren van leerprocessen. Daarnaast laat hij zien hoe deze technologieën studenten kunnen helpen hun eigen leerproces beter te sturen.  
     
  • Marieke van Osch, Onderwijskundige, specialisatie: Digitalisering en innovatie | Co-creatie | Leermiddelen | AI | Verbinden 
    Marieke van Osch spreekt over de risico’s van het klakkeloos accepteren  van de uitkomsten van AI-systemen. Ze benadrukt het belang van kritisch denken bij zowel docenten als studenten, en de noodzaak van goede vakkennis om AI-resultaten juist te interpreteren. Ze vertelt ook waar je op moet letten als je AI verantwoord wilt gebruiken in leersystemen of bij dashboarding. 
     
  • Erdinc Sacan , Docent/onderzoeker, Generatieve Artificial Intelligence, Digital Marketing, Ondernemerschap, Social Media 
    Erdinc Sacan deelt zijn ervaring met het organiseren van een hackathon rondom AI, waarin zelfregulerend leren centraal stond. Hij bespreekt hoe praktijkgerichte initiatieven, zoals hackathons, studenten kunnen helpen om AI niet alleen te begrijpen, maar ook te gebruiken om hun eigen leerprocessen te verbeteren.  
Erdinc Sacan  Docent/onderzoeker, Generatieve Artificial Intelligence, Digital Marketing, Ondernemerschap, Social Media
Erdinc Sacan Docent/onderzoeker, Generatieve Artificial Intelligence, Digital Marketing, Ondernemerschap, Social Media
Derk Bransen, Co-Creatie Manager bij Education Lab NL | PhD
Derk Bransen, Co-Creatie Manager bij Education Lab NL | PhD
Marieke van Osch, Onderwijskundige, specialisatie: Digitalisering en innovatie
Marieke van Osch, Onderwijskundige, specialisatie: Digitalisering en innovatie

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties