Kritisch reflecteren tijdens stage versterken met gedeelde online leeromgeving

Hoe kun je studenten optimaal begeleiden bij het kritisch reflecteren tijdens hun stage? Voor de bacheloropleiding Social Work aan de Saxion Hogeschool ontwikkelden we een gedeelde online leeromgeving voor student, docent en praktijkbegeleider. De eerste ervaringen laten positieve resultaten zien. De leeromgeving met ondersteunende materialen is nu beschikbaar voor andere instellingen ter inspiratie.

[Update artikel dat eerder gepubliceerd is op 25 januari 2022]

Waarom een gedeelde online leeromgeving?

De opleiding Social Work leidt hun studenten op tot kritisch reflecterende professionals. Om studenten beter te ondersteunen ontstond de behoefte aan meer samenwerking tussen de opleiding en de praktijk tijdens de stageperiode. In een online gedeelde leeromgeving kunnen docent en praktijkbegeleider kennis opdoen over het kritisch reflecteren en over het ontvangen en geven van feedback. De stagiaire ontvangt deze informatie via zijn onderwijsomgeving en/of via zijn praktijkbegeleider. Daarnaast gaat de stagiaire in een dialogisch feedbackproces met zijn supervisor en praktijkbegeleider zijn kritisch reflectievermogen verder ontwikkelen.

Wat staat er in de online gedeelde leeromgeving?

De online leeromgeving werd ontwikkeld in TEAMS en vormgegeven in co-creatie tussen het werkveld, de studenten en docenten. Meer informatie over het proces en onderzoek vind je op deze pagina onder ‘ontwikkelde materialen’.

In de leeromgeving vind je onder andere:

  • Een quiz voor studenten om inzicht te krijgen in de eigen houding ten aanzien van feedback
  • Checklist voor studenten met praktische tips om een reflectieverslag te schrijven
  • Checklist voor docenten met tips over de wijze van feedback geven en het stimuleren van het kritisch reflectievermogen van stagiaires
  • Informatie over het reflecteren op emoties
  • Informatie over het reflecteren op de professionele identiteit

Wat vinden de stagiaires ervan?

Als experiment werkten twintig studenten, hun docenten en hun praktijkbegeleiders al met gedeelde online leeromgeving. De studenten zijn positief en vonden het vooral nuttig om vanuit twee verschillende perspectieven feedback te ontvangen. De kwaliteit van reflectieverslagen verbeterde significant ten opzichte van een controlegroep.

Vrije toegang tot de TEAMS omgeving

De leeromgeving in TEAMS met de ondersteunende onderwijsmaterialen (die je ook kunt downloaden) is vrij beschikbaar voor professionals die hier interesse in hebben. Vraag hier toegang aan tot de leeromgeving in TEAMS of mail naar m.m.j.engelbertink@saxion.nl  als deze link bij jou niet werkt.

Vragen?

Heb je vragen over de project of de teams omgeving? Laat een reactie achter onder dit artikel!

Gedeelde leeromgeving TEAMS
Gedeelde leeromgeving TEAMS

Foto overzichtspagina: Photo by Magnet.me on Unsplash

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen