Lid Kernteam in de spotlight: Edwin Giebelen stelt zich voor!

De SIG heeft als doel om een levendige community te bouwen en onderhouden rondom de inzet van AI in het onderwijs. De leden van het kernteam ondernemen daarvoor allerlei acties. Maar wie zijn de leden van het kernteam eigenlijk? Wat vinden ze interessant en waarvoor kun je bij hen terecht? Antwoorden op al deze vragen en meer publiceren we de komende maanden in een reeks blogs waarin alle leden zich persoonlijk voorstellen. Deze keer in deze reeks stelt Erwin Giebelen zich voor, hij is de Education Development Officer bij de TU/e.

Foto van Edwin Giebelen

Achtergrond

Mijn naam is Edwin Giebelen. Ik heb jarenlang in Rio de Janeiro gewoond, waar ik Pedagogiek heb gestudeerd en waar ik in het onderwijs heb gewerkt, voornamelijk in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Ik realiseerde me vrij snel dat e-learning een essentieel hulpmiddel zou kunnen zijn om de geografische, sociale en economische afstanden tussen de verschillende klassen in de Braziliaanse samenleving te verkleinen. Na mijn masters in Cognitieve Psychologie ben ik me dus verder gaan verdiepen in online en hybride onderwijsvormen en ben gepromoveerd in Learning strategies and participation in online education, aan de Open Universiteit van Portugal. En toen was ik toe aan een nieuwe uitdaging en ben in 2019 weer terugverhuisd naar Nederland!

Waarom AI in Onderwijs

Momenteel werk ik bij de TU/e als Education Development Officer en ondersteun ik docenten bij het (her-) inrichten van hun vak, meestal met behulp van digitale technologieën. Aangezien het onderwijs op de TU/e is gebaseerd op Challenge Based Learning, waarvan o.a. digitalisatie en personalisatie van het leerproces een belangrijk onderdeel zijn, kan het verantwoordelijk gebruik van AI bijvoorbeeld helpen bij het creëren van gepersonaliseerde leertrajecten voor studenten. 

Er zijn echter ook ethische aspecten waarmee rekening moet worden gehouden bij het gebruik van AI in het onderwijs en het is daarom belangrijk dat we zorgen voor een zorgvuldige implementatie en monitoring van de AI-systemen om de privacy en veiligheid van onze studenten te waarborgen en eventuele bias en discriminatie te voorkomen. 

Onderwijsinnovatie en digitalisering van het onderwijs zijn onderwerpen waar ik dagelijks mee te maken heb op mijn werk en waarover ik graag met anderen in gesprek ga. Ik hoor graag van je!

Ter inspiratie

Met de huidige exponentiële groei van blogs, papers, webinars en andere bronnen, wordt het steeds belangrijker om onderscheid te maken tussen de hype en de oprechtheid van de informatie over AI en ChatGPT. Raadpleeg betrouwbare bronnen, bespreek het thema met collega's, reflecteer op je eigen onderwijspraktijk, zet dingen in perspectief en aanvaard deze, en toekomstige, onderwijsinnovatie als een verrijkende uitdaging.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties