Lid Kernteam in de spotlight: Maarten van den Bosch stelt zich voor!

De SIG heeft als doel om een levendige community te bouwen en onderhouden rondom de inzet van AI in het onderwijs. De leden van het kernteam ondernemen daarvoor allerlei acties. Maar wie zijn de leden van het kernteam eigenlijk? Wat vinden ze interessant en waarvoor kun je bij hen terecht? Antwoorden op al deze vragen en meer publiceren we de komende maanden in een reeks blogs waarin alle leden zich persoonlijk voorstellen. Deze keer in deze reeks stelt Maarten van den Bosch zich voor, hij is de Adviseur digitale onderwijsinnovatie bij het Radboud UMC.

Foto Maarten van den Bosch

Achtergrond

Als je niet voor de klas wil, maar mensen wel iets wil leren, wat ga je dan studeren? Ik koos destijds voor Opleidingskunde precies om die reden. Mijn naam is Maarten van den Bosch en het heeft mij altijd enorm geïnteresseerd om anderen iets bij te brengen. Het mooie aan de studie (nu HAN Learning & Development in Organisations), is dat je leert leren. De theoretische benadering gekoppeld aan praktijkervaring en talloze voorbeelden van docenten, maakten het leren voor mij leuk. Ik ben van nature geboeid door gedrag van mensen. Waarom reageren we zoals we dat doen? Welke oorsprong nemen we daarin bewust of onbewust mee?

Waarom AI in Onderwijs

In de rol van adviseur digitale onderwijsinnovatie, begeleid ik docenten bij het vernieuwen en doorontwikkelen van hun onderwijs. De docent is bijvoorbeeld arts, physisian assistant, paramedicus of verpleegkundige. Onderwijs in een medische setting is volop in ontwikkeling. De zorg staat immers ook niet stil. De organisatie waar ik werk, het Radboudumc, staat voor ‘a significant impact on healthcare’ en daar werk ik iedere dag weer aan. 

Want hoe ziet de dokter van de toekomst eruit? Met de razendsnelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie, zijn nieuwe toepassingen binnen handbereik en verdwijnen mogelijk handelingen die medici nu nog wel uitvoeren. Wat betekent dat we goed na moeten denken over de inhoud van het toekomstige curriculum. Vakken zullen veranderen, maar ook de manier waarop we onderwijzen. Studenten leren straks over, met en ván AI. Docenten moeten hierin mee zodat ze uitgerust zijn met de skills om de toekomstige medische professionals op te kunnen leiden.

Ter inspiratie

Zelf ben ik (nog) geen AI-expert, maar wel aardig op de hoogte. Ik heb twee aanraders:

  1. Boek van Donald Clark – Artificial Intelligence for Learning; de impact van kunstmatige intelligentie op de L&D-functie.
  2. Op LinkedIn volg ik een aantal jonge AI-enthousiastelingen, Pete Huang en Ruben Hassid. Houd hun posts in de gaten. Je krijgt een schat aan informatie over de laatste ontwikkelingen op gebied van AI. Moet je soms alleen nog de vertaalslag naar het onderwijs maken ;)

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties