A systematic literature review on synchronous hybrid learning: gaps identified

Een onderzoek van Annelies Raes, Loulou Detienne, Ine Windey en Fien Depaepe, KU Leuven.

Steeds meer instellingen voor hoger onderwijs investeren in technologierijke onderwijsruimtes, waardoor de vraag rijst hoe deze omgevingen zo effectief mogelijk kunnen worden vormgegeven. Een specifieke nieuwe onderwijsruimte is de synchrone hybride of gemengde leeromgeving waarin zowel de campus- als online-studenten tegelijkertijd leeractiviteiten kunnen bijwonen.

Aangezien synchroon leren relatief nieuw is, zijn er maar weinig onderzoeken die het gebruik en de effectiviteit ervan hebben onderzocht. Deze studie heeft het beschikbare wereldwijde onderzoek samengebracht tot een overzicht met betrekking tot de voordelen, uitdagingen en huidige ontwerpprincipes om synchroon hybride leren op te zetten.

The Remote Classroom en The Hybrid Virtual Classroom

IN HET ONDERZOEK ZIJN DE VOLGENDE ONDERZOEKSVRAGEN OPGESTELD:

  1. Wat is de laatste stand van zaken in onderzoek naar synchroon hybride leren?
  2. Wat zijn de belangrijkste voordelen van synchroon hybride leren?
  3. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen van synchrone hybride leerinstellingen?
  4. Wat zijn de huidige ontwerprichtlijnen om synchroon hybride leren te optimaliseren?

Het onderzoek leverde een overzicht van voordelen op welke in twee categorieën zijn in te delen:
 

  • Organisatorisch gerelateerd mbt toegang en efficiëntie tot onderwijs.
  • Pedagogische voordelen met betrekking tot de kwaliteit van leren.

Afgezien van de bovengenoemde voordelen, biedt synchroon leren ook veel uitdagingen. Deze kunnen ook verdeeld worden in twee categorieën uitdagingen:

  • Pedagogisch
    De docent moet zijn onderwijsaanpak  aanpassen en het vereist meer coördinatie van hem.
  • Technologisch
    Bijvoorbeeld, hoe kun je de techniek zo inzetten dan de online student het gevoel heeft onderdeel van een klas te zijn en hoe kun je hen motiveren om een actieve rol in te nemen tijdens de lessen.

Lees het gehele onderzoek, tegen betaling, op https://doi.org/10.1007/s10984-019-09303-z

Een samenvatting van dit onderzoek en het LECTURE+ imec-ICON onderzoek is gepubliceerd op het Media and Learning News platform: Crossing borders with the hybrid virtual classroom.

Je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met de auteurs voor meer informatie.

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties