Actief leren in flexibele onderwijsruimtes heeft positief invloed op leren

ELI 2020 - Online

Zowel actief leren en flexibele onderwijsruimtes hebben een positieve invloed op het leren. Dat was de boodschap van de sessie Innovative Classroom Design on a Budget: Did It Work? tijdens de online variant van ELI 2020 conferentie op 20 april 2020.

Andreas Brockhaus & Ana Thompson van de University of Washington Bothell gaven in hun sessie aan dat studenten die geen les hebben gehad met active learning gemiddeld 1,5 maal meer gevoel hebben dat ze voor een examen niet slagen dan studenten die wel les hebben gehad met active learning. En dat gevoel heeft een positief effect op hun prestaties.

“These results indicate that average examination scores improved by about 6% in active learning sections, and that students in classes with traditional lecturing were 1.5 times more likely to fail than were students in classes with active learning.” Zoals beschreven staat in hun uitgebreide publicatie  die in sept 2019 is verschenen: Active Learning Increases Student Performance in Science, Engineering, and Mathematics.

En bij het onderzoek dat ze hebben uitgevoerd met klaslokalen met rij- en groepsopstelling signaleerden ze de volgende zaken. Bij ruimtes met flexibele groepsopstelling:

  • Is er veel meer discussie;
  • Is er veel meer co-creatie;
  • Beweegt de docent veel meer door de ruimte.

En dit zijn allemaal zaken die bijdragen aan active learning in een klaslokaal.

Verhoog dus de kans op active learning door je klaslokalen in te richten met meubilair in groepsopstellingen. Dat kan bijvoorbeeld door flexibel meubilair in te zetten, iets wat we steeds meer in de praktijk ook zien gebeuren.

Wil je maar lezen over active Learning? de presentatoren adviseren de volgende artikelen:

 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties