Actuele stand Hybrid Virtual Classrooms, enquête najaar 2020, de uitwerking

In het najaar 2020 zag het kernteam van de SURF SIG Learning Spaces dat er bij meerdere instellingen in het hoger onderwijs snelle oplossingen zijn bedacht om een hybrid/virtual classroom te kunnen gaan gebruiken, vaak gebruikmakend van ‘traditionele’ onderwijsruimtes en 'eenvoudige' technieken.
Daarom is er in oktober en november via een enquête een snelle peiling gedaan hoe instellingen bezig waren om het hybride onderwijs vorm te geven in ruimtes. 
De resultaten zijn nu uitgewerkt in een beknopte publicatie. 

  • Een hybrid virtual classroom heeft als kenmerk dat er enkele studenten in de fysieke ruimte zijn en dat de andere studenten via schermen online mee kunnen doen.
  • Bij een virtual classroom zijn alle studenten via schermen online deelnemer.

Voor de corona periode waren er slechts enkele ruimtes ingericht als hybrid/virtual classrooms in het MBO en Hoger Onderwijs, zoals bij de Universiteit Utrecht en bij de KU Leuven.

We kregen veel reacties uit de universiteiten en het HBO, maar ook enkele uit het MBO.
Opvallend was dat bij de helft van de instellingen het niet ging om 1 ruimte maar om tientallen en zelfs honderdtallen!

We kregen inzicht in hoe instellingen de ruimtes ingericht hebben, hoe ze de ondersteuning georganiseerd hebben voor de gebruikers, wat de positieve ervaringen waren en welke uitdagingen er nog zijn.

In de publicatie Actuele stand van Hybrid Virtual Classroom worden de resultaten gepresenteerd.

Als follow up op deze enquête gaat de SIG Learning Spaces op 9 maart een expertmeeting organiseren voor AV -IT experts (=vol ) en op 12 maart is er een webinar met studenten en docenten over de ervaringen van het lesgeven in deze omgeving.

Saxion Hybride klaslokaal
Saxion Hybride leslokaal

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties