Al je software in één browser

Als je als student of medewerker van een onderwijsinstelling software wilt gebruiken, dan heb je nu twee opties. Of je gaat naar SURFspot, koopt de software en installeert deze zelf op je laptop, of je laptop wordt met voorgeïnstalleerde software geleverd door je onderwijsinstelling.

Met ADaaS (Application Delivery as a Service) gaat dat totaal anders. Alle software die je als student of medewerker nodig hebt draait online in de cloud. Via een portal klik je op de software die je wilt gebruiken en je kunt direct aan de slag. Maar wat is ADaaS? En waarom hebben onderwijs- en onderzoeksinstellingen het nodig?

Wat is ADaas?

Studenten en medewerkers brengen steeds vaker een eigen laptop, tablet en telefoon mee naar de onderwijsinstelling. De opkomst van Bring Your Own Devices (BYOD) en flexibel werken leidt bij IT-afdelingen binnen instellingen tot de wens voor een nieuwe aanpak voor de packaging en distributie van software. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een de ideale oplossing die de instellingen in staat brengt om voor het gebruik van applicaties te betalen (pay-per-use) in plaats van voor het bezit. Deze applicaties gebruik je, het liefst via een paar klikken, in een browser. Hiermee is ADaaS ontstaan: Any App op Any Device, Anywhere, Anytime.

Met ADaaS:

  • gebruik je managed software op unmanaged devices.
  • beheer je desktop applicaties in de cloud en via de browser.
  • heb je een full service dienst met packaging en delivery van applicaties.
  • bied je applicatie direct en gebruiksklaar aan.
  • vraag je toegang aan tot een app.
  • heb je één werkplek.

 

Illustratie van ADaaS portal

Waarom doen we dit?

Door BYOD en flexibel werken lopen IT-afdelingen binnen instellingen tegen uitdagingen aan. Deze uitdagingen vormen de basis van de behoefte voor ADaaS:

Worstelen met compliancy
Studenten gebruiken tools naar eigen inzicht, tijd- en plaatsonafhankelijk. Ze parkeren onderzoeksdata in Dropbox, gebruiken verschillende applicaties voor statistiek en datavisualisatie en gebruiken WhatsApp voor communicatie met elkaar en docenten. Docenten en studenten bepalen dus zelf met welke applicaties ze werken. Applicaties zijn bovendien vaak direct nodig, om ze vervolgens na gebruik weer te deinstalleren.  Dit gedrag levert een constant gevaar van non-compliancy op, waarbij het moeilijk is om aan bestaande wet- en regelgeving te voldoen.

Applicatiedistributie als achilleshiel
Applicaties die studenten voor hun studie en projecten nodig hebben zijn doorgaans vrij heterogeen. Combineer die grote aantallen applicaties met verschillende vormen van applicatiedistributie en je hebt een complexe uitdaging als IT-organisatie. Applicatiedistributie is de achilleshiel: het kost veel tijd en geld om applicaties te verpakken, verspreiden en beheren.

Aan de slag

Het idee voor ADaaS is ontstaan bij drie hogescholen en twee universiteiten (Inholland, de Haagse Hogeschool, Fontys, Universiteit Utrecht en Technische Universiteit Delft). Zij hebben een gezamenlijke ambitie om deze diensten (via SURF) te organiseren.

We staan nu samen voor de uitdaging om onderwijsapplicaties voor studenten net zo relevant te maken als de ‘non-compliant’ IT. Daarbij hoort een flexibele digitale werkomgeving die we met ADaaS realiseren.

Pilot ADaaS

De aanbesteding voor een leverancier van het achterliggende systeem van ADaaS is in volle gang en wordt naar verwachting begin december 2018 afgerond. Als vervolgstap op deze gunning wordt er begin 2019 een pilot uitgevoerd door een aantal instellingen. De daadwerkelijke livegang van de dienst verwachten we medio juli 2019 af te ronden.

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties