Extra begeleiding door tutor of studentcoach: een noodzaak

Lotte, studente Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht, vertelt dat zij het heel prettig vond dat haar tutor, na het sluiten van de universiteit, zich nog actiever ging inzetten voor de studenten. Niet alleen werd er een vinger aan de pols gehouden ten aanzien van de studievoortgang, de tutor toonde ook veel interesse in het persoonlijk welzijn van de studenten.

Docent Shreen Jaggoe koos ook voor veel persoonlijk online contact. Ze vertelt dat ze heeft ervaren dat dat veel onrust bij de studenten wegneemt. Aangeven dat je soms nog niet exact weet hoe iets zal gaan draagt ook bij aan goed contact met de studenten, vertelde ze me eerder in een interview. Het altijd bereikbaar zijn heeft in haar ogen ook een nadeel. Ze hoopt dat haar instelling haar oplossing voor dit probleem wil ondersteunen.  

Fleur Prinsen, lector Digitale Didactiek aan de Hogeschool Rotterdam ondervroeg  in april en mei docenten en studenten over hun ervaringen sinds het sluiten van de instellingen. De vele quotes in haar artikel gaan vaak over het belang van binding, studenten bereiken en boeien. 

Wilfred Rubens, adviseur ICT en leren, plaatste een artikel met daarin veel tips. Deze sluiten aan bij de ervaringen van Lotte en Shreen Jaggoe.

Tot slot nog een link naar de altijd mooi uitgewerkte pagina's met korte en krachtige informatie van Inholland. Over het studentenwelzijn in coronatijd.

Cliffhanger: Saxion Hogescholen werkt komend studiejaar met studentcoaches die buddygroepen begeleiden. Daarover volgende week veel meer!

Heb je zelf een idee voor het vergroten van online binding? Neem dan vooral contact met me op. De allereerste en daarna drie beste video’s worden beloond met een verrassingspakket!

Author

Comments

Dit artikel heeft 1 reactie

Reactie van Petra Wentzel

Als je ervaring hebt als docent, tutor, mentor, studentcoach, SLB'er etc. van studenten op afstand dan horen we graag jouw tips over wat voor jou werkt.