Gouden tips bij online onderwijs

Op donderdag 9 april organiseerden het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICTSURF en het ComeniusNetwerk alweer hun vierde gezamenlijke webinar. Dit keer getiteld "Hoe ondersteunen we docenten in crisistijd?" Tijdens deze webinar deelden niet alleen de sprekers hun ervaringen, maar werden ook gouden tips gedeeld door de kijkers. Deze tips hebben wij vervolgens gebundeld per thema. 

Wil je het webinar terugkijken? Dat kan via deze link. Daarnaast vind je hier het verslag. De opgehaalde gouden tips lees je hieronder.

Omdat niemand het wiel opnieuw uit wil vinden en we hebben gemerkt dat docenten en ondersteuners het fijn vinden om hun ervaringen te delen, hebben we de kijkers van de webinar opgeroepen om hun gouden tips te delen. We hebben de tips ingedeeld per doelgroep: docent, onderwijsondersteuner/beleidsmaker en student.

Docent

  • Online teaching vraagt om structureren, structureren en structureren. Simpelweg omdat het lastiger is om vragen te stellen tijdens de cursus. Hoe duidelijker je bent over Wie, wat, waar en hoe, hoe minder vragen je krijgt.
  • Houd het simpel als je omschakelt naar online onderwijs. Ga niet je les helemaal op video opnemen. Ga na wat de essentie is en zorg dat je die informatie aan studenten overbrengt. Waarschijnlijk staat die al (deels) ergens in tekst of video online. Schrijf jouw inleiding en aanvullingen bij die bestaande content en deel dit met je studenten.
  • Keep it short! Als je gebruik maakt van video ter vervanging van hoorcolleges, probeer je verhaal dan op te delen en neem een aantal korte video's op (maximaal 10 minuten) in plaats van 1 lang college.
  • Dat is voor jezelf makkelijker bij het opnemen en voor studenten zijn korte video's handiger te gebruiken bij de zelfstudie.
  • Mijn tip: ik zou slim synchroon en asynchroon combineren. Wat kunnen studenten asynchroon al kijken/lezen of waarover kunnen ze al nadenken? Synchroon is voor energie, interactie, besluitvorming.
  • Neem af en toe even pauze!

Onderwijsondersteuner en beleidsmaker

  • Vorm instellingsbreed een netwerk van onderwijsondersteuners, deel tips en tricks, ervaringen, problemen, oplossingen. Pak gezamenlijke knelpunten aan.
  • Laat studenten met een studentassistent of peer oefenen voor mondelinge toetsen.
  • Werk in buddy-groepjes van 6 collega's. Heb 1 keer per week contact over hoe je erin staat.
  • Organiseren van hulp - wij hebben een team in MS Teams waarin veel steun aan elkaar gegeven wordt, praktische vragen m.b.t. tooling maar ook didactische vragen worden door een groep van ca. 200 docenten beantwoord; dit uiteraard naast de ICT-hulplijn.
  • Onze gouden eieren staan hier: www.ou.nl/ddguide. My personal favorites: In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister. KISS: keep it small and simple.
  • In case of adopting new tools, keep it simple and pilot with all possible use cases before implementing. Don't forget to safeguard privacy policy.
  • Richt je op de continuïteit van het bestaande (maar nu online), niet zozeer op de innovatie. We "promoten nog steeds actief leren, maar ook het leren van docenten gaat stap voor stap. Stel je ambitie daarop af.
  • Het faciliteren van inleveren en beoordelen van take home opdrachten via GradeWork. Dit is succesvol ook bij grote groepen.
  • Voor toetsadvies en tips binnen online onderwijs zie de Avans Beslisboom ‘Toetsen op Afstand’.

Student

  • Eerste reactie is om docenten te ondersteunen, omdat zij uiteindelijk les geven. Het kan juist goed zijn om tips te geven aan studenten hoe zij bijv. afstudeeronderzoek kunnen afronden (waarin zij zelf verantwoordelijk zijn) door hen te wijzen op alternatieve mogelijkheden om interviews/groepsgesprekken interactief te houden. Bijv. gebruik van Padlets in plaats van post-its of andere opties.

 

Het PDF-bestand met alle tips kun je hier downloaden.  

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties