Het geheim van een succesvolle Break Out opdracht

Er is weinig zo gaaf als een supergoed doordachte break-out opdracht in je online les. Zo eentje waar je lekker op hebt zitten broeden: 'hoe kan ik mijn studenten nou ècht met de materie aan de slag laten gaan? Zo, dat ze het echt VOELEN! en SNAPPEN! En dat zij vervolgens ook zelf echt denken 'wat een gave opdracht, wat heb ik in zo'n korte tijd veel geleerd!'.

Lekkere uitdaging - Het is in het begin een echte uitdaging om zo'n opdracht te bedenken, je voelt je bijna een regisseur van je online klas. Wat is precies de kern? Wat hebben ze van te voren aan opdrachten en theorie nodig? Hoe kunnen we de diepte in, zorgen voor wederzijdse betrokkenheid zodat iedereen zich onderdeel van de puzzel voelt? Zo'n opdracht waarin inhoud, proces en het samenspel drie keer meer oplevert dan wat dan ook!? Wat wil ik precies bereiken met hen en hoe verhoudt zich dat tot de leerdoelen van mijn lesmodule?

Stappenplan met checklist helpt enorm! - Om docenten hiermee op weg te helpen hebben Jim Snoek en ik een miniboekje samengesteld met een stappenplan gebaseerd op de e-tivities van prof Gilly Salmon. Maar dan vertaald naar onze eigen context in het beroepsonderwijs. We hebben dit stappenplan en de checklist laten uittesten door een aantal docenten en met hun feedback aangevuld. Door dit te combineren met de gespreks-rollen (coöperatief leren) hebben we een krachtig basismodel neergezet voor deze zgn. breakout-opdrachten.

Feedback van een docent: 'De checklist biedt docenten echt veel houvast. Ik moest daardoor nog beter nadenken over de opdracht en ook over mijn eigen rol als begeleider, dat was nieuw. Ik heb ook nooit eerder met verschillende rollen in een online opdracht gewerkt maar ik wil daar nu graag verder mee gaan experimenteren. Ik vond het fijn dat er een paar voorbeeldopdrachten in het miniboekje zitten en dat alles goed uitgelegd wordt. Ik heb nu met mijn studenten echt meer uit de opdracht gehaald en ga er in de volgende les weer eentje doen'.

We hebben overigens inmiddels een hele serie van dit soort miniboekjes om docenten te helpen met aspecten van blended/online onderwijs. Daar kan deze ook weer mooi bij!

Author

Comments

Dit artikel heeft 1 reactie

Reactie van Nina Reimert

Hoi Pascal, dank dat je dit deelt! Bij mij doen de links in de inhoudsopgave van het mini-boekje het niet. Gaat daar iets niet goed? Groet Nina