Kennismaken: laat zien we je bent

We beginnen met de community online binding! Dit is dè plek voor docenten in het WO en HBO om ervaringen, ideeën, reflecties en valkuilen te delen. Samen zoeken we naar mooie voorbeelden van online binding in het onderwijs-in-het-coronatijdperk. Van kleine tips voor een Teams-meeting tot het omgooien van het complete curriculum, alles is welkom. We trappen de eerste weken af met om de paar dagen een korte inspiratievideo. Die kan zijn van een student die vertelt over wat voor haar of hem werkt of een docent die een kleine aanpassingen doet met grote impact.

De reden voor de community Online Binding is heel logisch: er is een duidelijke verband tussen sociale en academische binding en studiesucces. Rutger Kappe, lector Studiesucces bij InHolland schreef daar al vaker over. Door het uitbreken van corona is er meer behoefte aan online binding. SURF heeft deze community daarom in het leven geroepen. 

In deze eerste video laat ik (letterlijk) zien wie ik ben.

Ik ben de aanjager van deze community. De reden dat ik me op deze manier introduceer is dat studenten aangeven dat ze het belangrijk vinden dat docenten zich uitgebreid online voorstellen, liefst via een korte video. Ze willen gewoon meer te weten komen over hun docenten. Bijvoorbeeld: welke studie heb je gedaan, welke vakken geef je nog meer en wat is het belang van je onderzoek. De introductievideo mag gerust een persoonlijke noot bevatten dus schroom niet om te vertellen over je hobby's en interesses. Als alle studenten en docenten een korte video van zichzelf maken dan kunnen faculteiten/afdelingen deze in een digitaal smoelenboek zetten dat voor iedereen te raadplegen is. Voor de docenten ook bijzonder handig bij studies met veel studenten: “wie is dat ook alweer en waar liggen zijn/haar interesses?”

Iets meer weten over de mensen in je community is de eerste stap. Bij Saxion Hogeschool werkt Marike Lammers al een aantal jaren met learning communities. Hoe die zijn opgezet en wat belangrijk is wordt in deze video kort uitgelegd. Er wordt ingegaan op het belang van persoonlijke aandacht, gelijkwaardigheid en nieuwsgierigheid naar elkaar. In het onderwijs wordt er veel gewerkt met gemeenschappelijke opdrachten. Door samen te werken kan elke student zich ontwikkelen vanuit verschillende rollen. Het ontdekken welke rol het beste past is hier onderdeel van. 

Holly Fiock publiceerde in januari 2020, dus voor de corona-uitbraak, een goed overzichtsartikel over het ontwerpen van een "community of inquiry" voor online leren. Zij geeft heel veel praktische handvatten voor docenten gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. 

Heb je zelf een idee voor het vergroten van de online binding? Neem dan vooral contact met me op. De allereerste en daarna drie beste video’s worden beloond met een verrassingspakket! 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 1 reactie

Reactie van Petra Wentzel

Heb je tips over hoe je het eerste online contact legt met je studenten? Inspireer anderen door ze hier toe te voegen. Dat mag in de vorm van een reactie, artikel, filmpje, podcast etc.