Petra Wentzel
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
Online bij de les blijven blijkt toch echt moeilijker dan online een Netflix-serie kijken. Toch moeten we studenten bereiken. Daarvoor zijn opdrachten nodig en kundige docenten die vanuit hun surplus aan kennis kunnen structureren, aanjagen en bijsturen. Interactie met de studenten is daarvoor juíst noodzakelijk. Maar niet in de vorm van een hoorcollege waarin stof wordt herhaald. Die kennis is er al op heel veel andere manieren, in boeken bijvoorbeeld of tegenwoordig in clips op internet. Wel in de vorm van gesprekken met studenten. Om te onderzoeken waar de studenten staan, wat ze al wel en niet begrijpen en het belangrijkste: om na te gaan wat ze nog nodig hebben.
Deze week in 'Koffie break met...': Evelien van Lenthe, docent bij de opleiding Integrale Veiligheidskunde aan de Hogeschool Inholland in Rotterdam en afstudeercoördinator van de vierdejaars. Zij is haar onderwijs volledig anders gaan vormgeven. Met vragenuren, ateliers en een veel uitgebreidere studiehandleiding. De resultaten lijken veelbelovend!
Klik op het onderstaande plaatje om de opname van het interview te bekijken
Evelien weet de worsteling van veel docenten goed onder woorden te brengen. Het onderwijs moet echt anders worden ingericht, grotendeels vanwege de aandachtsspanne.
"Waar voor een fysieke les 90 minuten ingeroosterd staat, kun je die ook wel online 90 minuten inroosteren. Maar het probleem is dat een student het geen 90 minuten online volhoudt om naar je te luisteren."
Hoe betrek je studenten online? Heel veel open vragen stellen helpt, maar dat is toch lastiger in Teams. Ze vroeg zich af hoe ze de contactmomenten met haar studenten beter kon gaan benutten. Uiteindelijk besloot ze het doel van die momenten volledig te veranderen. Van het aanbieden van lesstof en het uitleggen van opdrachten, draait alles nu om het intensief begeleiden.
Ze maakte een veel uitgebreidere studiehandleiding dan in andere jaren. Naast de gebruikelijke leerdoelen en planning voegde ze wekelijkse opdrachten toe. Deze opdrachten moeten de studenten doen aan de hand van opnames van colleges van het jaar ervoor. Om de studenten met deze opdrachten te helpen, stelde ze online vragenuren in.
"Door die handleiding stuur je eigenlijk nog gerichter op wat er van ze verwacht wordt. Er kwamen in het vragenuur weinig vragen, dus blijkbaar is de handleiding erg duidelijk."
Per klas startte ze daarnaast met zogenaamde ateliers. In een atelier doet ze een aftrap over het thema van de week. Maar er wordt vooral aandacht besteed aan de voortgang van de groepsopdrachten. Iedere groep krijg individuele begeleiding en aan het eind komen de groepen samen om uit te wisselen wat iedereen heeft meegekregen en hoe ze het aanpakken.
"De individuele begeleiding koppel ik niet aan tijd, maar wel aan waar de behoefte zit, aan wat heb ze nodig."
Evelien weet nog niet of de resultaten van de beoordelingen beter of slechter zijn dan voorgaande jaren. Voorzichtig positief is ze wel.
"Ten opzicht van andere jaren vind ik hun werk heel erg goed in elkaar zitten. Ik ben aangenaam verrast over de scenario's waar de studenten mee komen, de analyses die ze maken en ook over de relatie met de literatuurstudie. Het realismegehalte is dit jaar heel hoog."
Bijkomend voordeel van deze opzet is, dat de studenten meer controle krijgen over hun tijdsbesteding. Veel studenten hebben het heel erg druk met een bijbaan en andere activiteiten. Door de meer flexibele opzet kunnen ze hun tijd beter indelen. Voor komend jaar wil ze daarin nog iets verbeteren. Dan wil ze de online colleges vervangen door kortere kennisclips over afgebakende onderwerpen. De rest van de opzet kan ze eenvoudig hergebruiken. Dus de tijd die ze erin heeft gestoken, was de investering dubbel waard!
En ook ook Meer kijken. Want wat een mooi filmpje maakte Patrick van der Bogt. Over contact maken met nieuwe studenten, de rol van de docent, samen ontwikkelen en aandacht. Op zijn YouTube-kanaal nog veel meer inspiratie. Niet alleen inhoudelijk, maar ook in de manier waarop hij de filmpjes maakt.
Emeritus hoogleraar Jos Fransen pleit in De Volkskrant voor een stevige basis aan het begin van een cursus. Daarna volstaat intensieve fysieke aanwezigheid op één dag per week.
Koffie break met Raimke van den Beemt: 'Ik heb meer energie als ik online lesgeef'
Koffie break met Jaap Versluis: 'Ik-ken-de-studenten-nu-al-veel-beter'
Koffie break met Risheet Lal: 'De drempel is denk ik lager'
In ‘Koffie break met…’ iedere week een docent die vertelt over online onderwijs en het vergroten van binding. In een kwartiertje hoor je van een enthousiaste docent zijn of haar ervaringen, oplossingen en tips. Dus pak een kopje koffie, neem een break en laat je inspireren.
‘Science may never come up with a better office communication system than the coffee & tea break.’ – Earl Wilson
Studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente Meer over Petra Wentzel
0 Praat mee