Netwerkdag SIG Open Education - hergebruik open leermaterialen

Op vrijdag 24 januari organiseert de SURF Special Interest Group Open Education een netwerkdag, bedoeld om ervaringen uit te wisselen rondom hergebruik van open leermaterialen met collega’s in het Nederlands hoger onderwijs.

De stimuleringsregeling vanuit het Ministerie van OCW loopt nu een aantal jaren. Dit heeft diverse kwalitatieve open leermaterialen opgeleverd die door alle Nederlandse hoger onderwijsinstellingen gebruikt kunnen worden. Tijdens de netwerkdag willen we ervaringen delen van docenten die materiaal, ontwikkeld door andere instellingen vanuit de stimuleringsregeling, hebben gebruikt in het eigen onderwijs. Wat zijn de ervaringen? Wat zijn de tips en tricks als je materiaal gaat hergebruiken? We zullen vervolgens aan de hand van de diverse casussen in groepjes discussiëren over hoe docentondersteuning vorm gegeven kan worden binnen de instelling om hergebruik van leermaterialen in het curriculum te vergroten. Tot slot presenteert SURF over de eerste ervaringen met de recent ontwikkelde workshop waarin docenten tijdens curriculumherzieningen worden ondersteund in het hergebruik van open leermaterialen. 

Programma

09.30  09.45

Welkom en opening 

 

 

09.45  10.15

Onderzoek: hoe schatten docenten open leermaterialen op waarde? (Marjon Baas, Saxion)

 

 

10.15 – 11.15

Ervaringen van docenten met het hergebruik van open leermaterialen uit de stimuleringsregeling

 

 

11.15 – 11.45

Discussie in groepjes n.a.v. de presentaties: hoe kunnen docenten zo optimaal mogelijk ondersteund worden bij hergebruik?

11.45 – 12.00

Wrap-up van de discussie

 

 

12.00 – 12.30

De eerste ervaringen met de SURF workshop herontwerpen met open leermaterialen (Lieke Rensink, SURF)

 

 

12.30

Afsluitende lunch

 

Gegevens in inschrijving

Datum: 24 januari 2019

Tijd: 09.30-12.30 uur

Plaats: SURF, Utrecht

Doelgroep: onderwijsondersteuners, beleidsmakers en docenten. 

Inschrijven: https://events.surf.nl/kort/open/f06c4f54-959d-44ca-b08f-aa0c20662aaa

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties