Studiedata, hoe denken studenten daarover?

Veel onderwijsinstellingen verzamelen en analyseren data waaronder studiedata met als doel om toepassingen te bedenken die de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Maar wat willen studenten met (hun) studiedata? Daar bleek nog niet veel over bekend. Naast het afnemen van interviews met studenten en het opnemen van de podcast met als onderwerp het studentenperspectief op studiedata, lanceerde SURF daarom op 7 december samen met Battle of Concepts de studentenchallenge: ‘Slim inzetten van studiedata’. 

Doel ‘Slim inzetten van studiedata’
Het doel van deze challenge is tweeledig. Enerzijds het bewustzijn vergroten van het gebruik van deze data onder studenten. Anderzijds dienen de ingediende voorstellen ook ter inspiratie: de beste voorstellen publiceren we in voorjaar/zomer 2022 in een bundel die verspreid zal worden onder hoger onderwijsinstellingen. 

Wat houdt de challenge in?
Met ‘Slim inzetten van studiedata’ dagen we studenten (mbo, hbo, wo) uit om met de volgende vragen aan de slag te gaan:

  • “Welke voor- én nadelen zie jij in het gebruik van studiedata? 
  • En welke slimme toepassing(en) op basis van studiedata kun jij bedenken? 
  • Wat gaat jou en je studiegenoten echt verder helpen?

De voorstellen dienen te bestaan uit maximaal vier pagina’s waarin de volgende onderdelen zijn uitgewerkt:

  • Kort onderzoek / Probleemanalyse over het gebruik van studiedata met medestudenten;
  • Concept van de student; een zo concreet mogelijke beschrijving van de door de student bedachte toepassing die bijvoorbeeld de student en/of studiegenoten verder helpt, onderwijsmaterialen kan verbeteren of juist docenten en begeleiders kan ondersteunen.

Studenten krijgen tot maandag 31 januari 2022 de tijd om deel te nemen. Hiermee maken zij kans op de hoofdprijs van €2.500 of andere geldprijzen. In de week van 15 maart 2022 is de prijsuitreiking waarbij de winnaar bekend wordt gemaakt door de jury. Deze is online te volgen. De jury bestaat uit: ​​Iris Huis in ’t Veld, SURF, Bram Enning, Aanvoerder Versnellingszone Studiedata, Hogeschool Leiden,  Bart Rienties, Hoogleraar Open University, JaapJan Vroom, Deltion College en Thomas van der Meer, ISO.

De volledige beschrijving van de challenge vind je op de website van Battle of Concepts. Hier kunnen studenten ook hun voorstel indienen. 

Ken je studenten die enthousiast zijn over dit onderwerp? Schroom dan niet om hen op deze challenge te wijzen! 

Wil je de challenge Slim inzetten van Studiedata onder de aandacht brengen van jullie studenten? Download dan de toolkit met daarin korte kant-en-klare teksten voor sociale media en op maat gemaakt beeld.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties